30 biler vil være Årets Bil i Danmark

årets brugtbil

Fra bybilen Kia Picanto til ørkencruiseren Range Rover Velar – 30 meget forskellige bilmodeller indleder dysten om at vinde titlen som Årets Bil i Danmark 2018. Vinderen udpeges først i december.

10.-11. oktober begynder en lang kamp om at kunne køre med titlen som Årets Bil i Danmark 2018. Bag den 50 år gamle kåring står Motorjournalisternes Klub Danmark, der igen i år kaster sig ud i den svære disciplin at sammenligne pærer og æbler – eller mere præcist mikrobiler og enorme SUV-typer med alle dem ind i mellem som hatchbacks, firmaflydere og crossovers.

Sådan har det været i alle årene. Årets bilnyheder sammenlignes på tværs af klasser og sædvanligvis har vinderen været det snusfornuftige kompromis, der har tilbudt mest værdi for pengene. De senere år har den sædvanligvis ca. 20 mand store jury dog afveget fra den slagne vej, hvilket bl.a. har hjulpet modeller som den allerede glemte ladehybrid Opel Ampera (2012) og senest crossoveren Peugeot 3008 til sejr.

Den enorme spændvidde og de mere eksotiske modellers mikroskopiske vinderchancer har altid skabt debat. Måske er det derfor, at tre luksusmærker helt har trukket sig fra kåringen; hverken BMW, Mercedes eller Mini stiller op.

Andre luksusmærker er mere optimistiske – eller tager måske bare den omtale, som de kan få. Derfor kommer juryen også ud at køre i spændende nyheder som Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Jaguar XF Sportbrake, Kia Stinge, Land Rover Discovery og Range Rover Velar.

Land Rover Discovery er en ikonisk bil - særligt i en tid, hvor SUV-bølgen når nye højder. Til priser fra lige under millionen, har den dog ingen chance for at blive Årets Bil i Danmark.
Land Rover Discovery er en ikonisk bil – særligt i en tid, hvor SUV-bølgen når nye højder. Til priser fra lige under millionen, har den dog ingen chance for at blive Årets Bil i Danmark.

Det vil være en overraskelse, hvis en af disse biler nomineres til finalerunden, hvor fem finalister skal dyste om titlen op til den endelige sidst i december.

Hvilkenbil.dk vurderer, at disse fem biler bliver nomineret til finalen:

Hyundai i30: Indrømmet, Hyundai i30 er ikke den mest spændende nyhed i 2017. Men i30 er den hidtil bedste Hyundai og det siger ikke så lidt om det koreanske mærke, der bare bliver ved med at forbedre sig markant. i30 er – i begrebets bedste forstand – en vellykket koreansk kopi af den tyske original, VW Golf, bare væsentligt billigere og med fem års ubegrænset garanti. i30 kan vinde, fordi den giver maksimal værdi for pengene – det scorer sædvanligvis højt.

Kia Stonic: Rapt design og kække køregenskaber til fair priser og leveret med syv års garanti i den moderigtige klasse for kompakte crossovers. Kia Stonic har både kvaliteten og timingen på plads. Stonic kan vinde, fordi den rammer tidsånden perfekt.

Seat Ibiza: Den spanske udgave af Polo er netop lanceret som den første på VW-koncernens nye platform for minibiler – og får det maksimale ud af det: Maksimal bredde, plads, bagagerumskapacitet og allround køreegenskaber i miniklassen. Ibiza kan vinde, fordi den er smart, rummelig og velkørende til fair priser i den storsælgende miniklasse.

VW Polo: Lige i baghjulene på Seat Ibiza følger VW Polo med mere af det samme – bare pakket ind i lidt lækrere materieler og mere støjdæmpning. Det får du lov betale for, men så får du også en stærkt moderniseret Polo, der med god ret kan kalde sig en ’lille Golf’. Polo kan vinde, fordi modellen har en enorm fanskare, og fordi det er en gennemført bil uden svagheder.

Volvo XC60: Der skal også være lidt til feinschmeckerne – og det leverer Volvo med den nye udgave af verdens mest solgte SUV, den stilrene XC60. For to år siden var den velvoksne storebror XC90 med i finalerunden og når XC60 har alle de samme kvaliteter med imponerende sikkerhedsudstyr og ultracool, skandinavisk design til væsentlige lavere priser, tror vi også, at XC60 bliver nomineret i år. XC60 kan vinde, fordi den er sikker, sympatisk og en ægte drømmebil for mange danskere.

Se listen – 30 biler vil være Årets Bil 2018:

Alfa Romeo Stelvio
Audi Q5
Citroën C3 Aircross
Fiat Tipo
Ford Fiesta
Honda Civic
Hyundai i30
Jaguar XF Sportbrake
Kia Picanto
Kia Rio
Kia Niro
Kia Stonic
Kia Stinger
Range Rover Velar
Land Rover Discovery
Mazda CX-5
Nissan Micra
Opel Crossland X
Opel Grandland X
Opel Insignia
Peugeot 5008
Seat Ibiza
Seat Arona
Skoda Kodiaq
Subaru XV
Suzuki Ignis
Suzuki Swift
Toyota C-HR
Volkswagen Polo
Volvo XC60

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here