Årets Bil får tysk accent

Opel Grandland X er baseret på Peugeot 3008, men får sit eget design. Opel-teknik som OnStar service, aktivt LED-lys og ergonomi-sæder overlever, selv om bilen skal bygges i Frankrig.

Blot få måneder efter at den franske Peugeot-Citroën koncern overtog Opel, kan tyskerne løfte sløret for deres udgave af crossoveren Peugeot 3008. Grandland X hedder Opels udgave af Årets Bil i både Danmark og Europa.

Når det kan lade sig gøre så kort tid efter ægteskabet mellem de to bilfabrikker, skyldes det, at Opel og Peugeot allerede i 2012 indledte et teknisk samarbejde. Det kan begge parter glæde sig over i dag, for det har sat fart på udviklingen af især crossover- og SUV-modeller, der mere end nogen andre biltyper trækker salget i dag: Sidste år steg salget af de moderigtige, højbenede biler med hele 21 procent, så der er penge og omsætning at hente her for både Opel og deres nye ejere.

Ud over Grandland X sælger Opel allerede den mindre Mokka X og senere i år kommer Crossland X, der deler teknik med Peugeot 2008.

Smalle lygter og indadbuet bagklap på Crossland X er stiltræk, som vi kender fra Opel Astra.
Smalle lygter og indadbuet bagklap på Crossland X er stiltræk, som vi kender fra Opel Astra.

Grandland X er udset til at løfte det moderate Opel-salg i en fart, så Peugeot-Citroëns ambition om at gøre deres nye familiemedlem og notoriske underskudsforretning profitabel allerede om tre år.

Grandland X er selve indbegrebet af de stordriftsfordele, der skal gøre ægteskabet med Opel til et himmelsk match: Platformen er den samme EMP2-type, som Peugeot 3008 og snart også søsterbilen Citroën C5 Aircross benytter. Med Grandland X kan der altså sælges hele tre, teknisk identiske biler, hvor kun den meget forskellige indpakning reelt adskiller bilerne. Opel har da også iklædt Grandland X et typisk Opel-design, der leder tankerne hen på modeller som Astra og den nye Insignia: Elegant og tidløst, men ikke nær så futuristisk som Peugeot 3008.

Alt i sikkerhedsudstyr
Især ikke indvendig, hvor Grandland X domineres af en ganske traditionel førerplads med analoge ure og den obligatoriske, trykfølsomme betjeningsskærm øverst i midterkonsollen. Sikkert klogt nok, for selv om det kan se lidt tamt sammenlignet med nytænkningen i 3008, er det med til at skabe oplevelsen af to vidt forskellige biler. Opel får da også lov til at bevare tekniske særkender i form af mærkets fine AGR-sæder med ekstra god ergonomi, servicetjenesten og alarmopkaldet OnStar samt effektive LED-forlygter på topudgaverne.

Udstyret bliver i det hele taget omfattende. Grandland X kan fås med alt i moderne sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, vognebaneassistent, adaptiv fartpilot og 360 graders kamera.

Kun forhjulstræk
Grandland X skal bygges på samme samlebånd som Peugeot 3008 i franske Sochaux. Dermed er det mest sandsynligt, at Peugeot kommer til at levere motorer. Som 3008 må Grandland X også nøjes med forhjulstræk. Til gengæld kan den leveres med en særlig all-grip teknologi med fem forskellige køreprogrammer, der tilbyder ekstra vejgreb i alt fra sne til sand.

Mens søsterbilen Peugeot 3008 disker op med fuld, digital instrumentering, er førerpladsen i Crossland X helt konventionel og klassisk Opel.
Mens søsterbilen Peugeot 3008 disker op med fuld, digital instrumentering, er førerpladsen i Crossland X helt konventionel og klassisk Opel.

Med en længde på lige under 4,5 meter og en bredde på 184 cm får Grandland X samme proportioner som Peugeot 3008. Konkurrenterne bliver især andre mellemstore crossover-modeller som VW Tiguan, Seat Ateca, Mazda CX-5 og Honda CR-V men også den lidt mindre bestseller Nissan Qashqai.

Opel Grandland X får verdenspremiere til september på biludstillingen ‘hjemme’ i Frankfurt. Lidt senere og inden årsskiftet Grandland X så klar til salg – og til ‘at angribe i SUV-klassen’, som Opel selv udtrykker det.

Læs også: Opel bliver fransk

Citroën står på SUV-bølgen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here