Alfa på vej med stor-offensiv

Ni nye modeller skal femdoble Alfa-salget frem mod 2018. Første model bliver en baghjulstrukket BMW 3-serie udfordrer, der afsløres i juni.

Alfa-fans har længe sukket efter nyheder fra det italienske traditionsmærke. P.t. er der kun tre modeller at vælge mellem hos forhandlerne; de alderstegne hatchbacks MiTo og Giulietta og så den nye hardcore og højt prissatte sportsvogn 4C. Ikke just et stærkt trekløver, hvis man har ambitioner om klare sig i konkurrencen med fremgangsrige, tyske rivaler som Audi, BMW og Mercedes.

Men nu er der snart godt nyt til ‘Alfisti’ og andre beundrere af sportslige køreoplevelser pakket ind i forførende design: Allerede i næste måned skulle Alfa være klar til at afsløre de første billeder af den helt nye Giulia – det skriver flere bilmedier.

Baghjulstræk og Maserati-teknik
Giulia er Alfas med længsel ventede afløser for 159. Den skulle have pyntet på vejene for længst, men Fiat-boss Sergio Marchionnes ambitiøse planer for sit sports- og luksusmærke kom i vejen. Marchionne vil nemlig gøre Alfa til en rigtig BMW-dræber og besluttede derfor at skrotte de tidlige skitser af Giulia til fordel for en ny konstruktion med baghjulstræk som arvefjenden fra Bayern.

Den slags koster – både i tid og penge. Til gengæld lyder Giulia som en seriøs satsning. Ikke mindst fordi den nye platform med baghjulstræk er udviklet i samarbejde med Maserati. Også motorerne lyder spændende. Trods beskedne størrelser vil de nye benzin- og dieselmaskiner nemlig yde masser af hestekræfter – f.eks. skal en ny, firecylindret 1,8 liters turbobenziner kunne fås med ydelser fra 200 til 330 hk. En særlig sportmodel får en V6er med hele 500 hk og går dermed på jagt efter BMW M3 og M4-modellerne.

Den nye Giulia er blot en af i alt ni nye modeller, der frem mod 2018 skal femdoble det hensygnende Alfa-salg.

MiTo på vej ud
For Alfa er der reelt tale om en ny start. Mens Marchionne reelt har opgivet sit andet luksusmærke Lancia, satser han helhjertet på at gøre Alfa til et reelt alternativ til BMW og Co. i prestigeklassen. Den sang har vi hørt før, men Marchionne er kendt for at nå de mål, han sætter sig. Og strategien med baghjulstræk og Maserati-teknik lyder som et tilbud, som Alfistierne ikke kan afslå…

At satsningen på prestigeklassen er helhjertet, understreges af, at Alfa til gengæld helt dropper den lille MiTo, der er baseret på Fiat Punto-teknik og den billigste model i Alfa-programmet. Det skriver engelske AutoCar.

Læs også: Fiat har store planer for Alfa

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here