Arteon er den nye super-folkevogn

Stor bagklap, elegant coupé-design og mere udstyr gør Arteon til en VW Passat i fint tøj. Den afløser både Passat CC og den enorme Phaeton som Volkswagens topmodel.

Er en VW Passat ikke fin nok og en Audi A5 for dyr? Så står Volkswagen til sommer klar med et tilbud til dig, der leder efter et bil lige midt imellem mellem- og luksusklassen.

Arteon hedder nyheden, der netop har haft verdenspremiere på biludstillingen i Geneve. Navnet er en kombination af det kunstfærdige ‘art’ og VW-koncernens betegnelse for topmodeller ‘eon’, og så ved vi lige som, hvad det handler om: Arteon skal bringe VW det sidste stykke op i bilernes fineste klasse, hvor konkurrenterne hedder Audi A5, BMW 4-serie Gran Coupé, Mercedes C-klasse og Jaguar XE.

Det er en svær øvelse, som VW aldrig rigtigt har haft held med. Den hidtidige über-folkevogn, Phaeton, blev et at bilhistoriens dyreste flop. Passat CC klarede sig bedre, men den elegante firedørs coupéudgave af Passat fik aldrig for alvor hugget kunder fra de fine konkurrenter.

Rammeløse døre og faldende taglinie giver VW Arteon et elegant coupélook - trods fem døre.
Rammeløse døre og faldende taglinie giver VW Arteon et elegant coupélook – trods fem døre.

Med Arteon lancerer VW dog et nyt og mere dramatisk design, der måske kan bringe Arteon i mål som VW’s spydspids. En ny front, hvor både motorhjelm og de smalle forlygter glider ned og ind i kølergrillen varsler et nyt og mere spændende formsprog for VW, mens den store bagklap gør Arteon mere praktisk end forgængeren Passat CC. De særlige rammeløse døre gør også Arteon til noget særligt.

Platform fra Passat
Teknisk er og bliver Arteon dog en Passat i fint tøj: Platformen er den samme, længden på 486 cm matcher også, men til gavn for benpladsen på bagsædet er akselafstanden dog øget med fem cm. At Arteon er baseret på Passat ses især i kabinen, der bortset fra enkelte pyntedetaljer ikke adskiller sig fra forlægget.

Forskellen består i mere udstyr. I Arteon får du allerede i basisudgaven fine detaljer som fuld LED-lygter, blanke rudelister og en stor infotainment skærm, og så kan du tilkøbe et væld af assistent-systemer, der både øger sikkerheden og komforten under køreturen. Endelig må man formode, at VW har hældt noget mere lyddæmpende materiale i Arteon – det er i hvert fald en klassisk måde at øge fornemmelsen af luksus på.

Det nære slægtskab med Passat betyder også velkendte motorer: Samtlige maskiner har fire cylindre og turbolader – fra den nye 1,5 TSI benzin med 150 hk til 2,0 TDI diesel med hele 240 hk. Foreløbig topmodel bliver en 280 hestes 2,0 TSI, mens en særlig R-model formentlig får en kommende VR6-motor på 3,0 liter med hele 408 hk under den redesignede hjelm. Sådan en powermaskine vil for alvor adskille Arteon fra Passat og måske øge VW’s chancer for at rykke op i bilernes Champions League.

På sigt kommer der også mulighed for 4Motion firehjulstræk og samme ladehybrid-teknik som i Passat GTE.

Den 9 tommer store infotainmentskærm kommer fra den faceliftede Golf - ellers er Arteon-kabinen stort set uændret hentet fra Passat.
Den 9 tommer store infotainmentskærm kommer fra den faceliftede Golf – ellers er Arteon-kabinen stort set uændret hentet fra Passat.

Aerton kommer til Danmark midt på sommeren – priserne er endnu ukendte.

Læs også: CC afløser viser VW’s nye formsprog

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here