Bilerne er sølv men køberne er sortseere

De fleste nye biler er grå eller sølvfarvede, men når danskerne søger en brugt bil, skal den helst være sort. En farve fra 70’erne er også ved at vende tilbage.

En frisk opgørelse fra biltorvet.dk viser, at sort er det store hit, når der skal vælges farve på den nye, brugte bil. Hele 37 pct. af dem, som sorterer en brugtbilssøgning på biltorvet.dk efter farve, går efter en sort bil. Hvid er på andenpladsen med en søgning på 27 pct.

På tredjepladsen har vi den gammelkendte favoritfarve, nemlig den sølvgrå, men det er der kun ti procent, der søger efter. Det er ligeså mange som dem, der søger efter røde biler.

”Den sølvgrå er klart på retræte,” oplever den uafhængige bilrådgiver Christian Levesen. Han får stort set aldrig forespørgsler på den farve længere, når hans kunder beder ham om at finde en bil.

Jens Velling, der er redaktør på Hvilkenbil.dk, ser dog ellers et par ’gyldne egenskaber’ ved den sølvgrå.

”Den skal ikke vaskes så tit, da snavs ikke træder så tydeligt frem som på en sort eller hvid bil. De er langt mere upraktiske,” siger han og fortsætter:

”En anden egenskab ved sølvgrå er, at den får bilens highlights og skygger, der tegner formen på bilen og designets detaljer, til at træde tydeligere frem, men det er nok mest arkitekter og bilentusiaster, der går op i det,” siger redaktøren.

Seniorer ser rødt
Hvis bilen derimod er rød, vil farven dominere indtrykket af bilen. Uafhængig bilrådgiver Christian Levesen ved lige nøjagtigt, hvem der søger efter røde biler.

”Det er typisk den ældre generation, som vil have en rød bil. De er usikre i trafikken og vil gerne ses. Det gør man bedre i en signalfarve end den anonyme sølvgrå,” siger han.

Hos de yngre bilkøbere, som investerer mere end 150.000 kroner, hitter de konservative farver som sort, hvid og koksgrå.

Men der er plads til spræl i de billigere rækker. Mikrobilen må gerne have en ’vild’ farve.

”Det er biler man har for sjov, og som man ikke tager så seriøst. Det er bil nummer to, som skal fragte en derfra og dertil. Derfor kan man lige så godt få noget sjovt ud af det og peppe dem op med en frisk farve, som lilla eller mintgrønt,” mener bilrådgiveren.

Jens Velling fra Hvilkenbil.dk ser også en anden grund til de mere spraglede farvevalg på mikro- og til dels minibiler:

”Mange af dem er leasede, og som bruger behøver man ikke bekymre sig om gensalgsværdi og købernes farvepræferencer. Det er leasingselskabets hovedpine,” siger han.

Ifølge bilrådgiver Christian Levesen er en ny farve på vej ind på bilkøbernes farveskærm.

”Jeg får flere og flere forespørgsler på biler, der skal være bronzefarvet. Det var en meget populær farve i 70’erne og nu er den på vej tilbage. Folk syntes, det er mere eksklusivt end sølv,” oplever han.

Bronzemetal er dog kun en lille del af markedet indtil videre. Populariteten ligger på tre-fire procent, både for nye og brugte biler.

Læs også: Danskerne kører i gråt og sort

FAKTA: Top 5 farve på nye biler
34 procent grå (der skelnes ikke mellem sølv og grå)
25 procent sorte
20 procent hvide
8,5 procent blå
6,5 procent røde

Kilde: De Danske Bilimportører – salgstal for hele 2016

FAKTA: Top 5 søgninger på farve, brugte biler
37 procent sort
27 procent hvid
11 procent sølvgrå (grå 4,7 procent, sølv 6,2 procent)
10 procent rød
7,5 procent blå

Kilde: biltorvet.dk – Tallene gælder søgninger på biltorvet.dk i perioden 1.1.2016 til 19.12.2016.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here