Bjørnen Kodiaq vågner fra sit hi

Skoda viser de første detaljefotos af tjekkernes første store SUV, Kodiaq. Som topmodellen Superb får den masser af skarptslebne streger og sin klasses største bagagerum.

Det går forrygende for Skoda. VW-koncernens ‘billigmærke’ bliver bare ved med at øge salget og nu rykker tjekkerne endda ind i en ny niche, hvor der for alvor er mange kunder: Den mellemstore SUV-klasse med mulighed for at udvide forhjulstræk til firehjulstræk og fem siddepladser til syv.

Sig pænt goddag til Kodiaq – en tjekkiske SUV opkaldt efter den brune bjørn, der umiddelbart ser rar ud men omvendt er en frygtindgydende modstander, hvis du møder den ude i vildnisset.

Konkurrenter som Honda CR-V, Toyota Rav 4 og Nissan X-trail kommer nok mest til at opleve Kodiaq som det sidste: Endnu en Skoda der er kommet til verden for at tilkæmpe sig markedsandele fra nuværende publikumsfavoritter.

Kodiaq får også Skoda-kendetegn som skarpe streger og kølergrille, der viser tænder. LED-kørelys koster ekstra.
Kodiaq får også Skoda-kendetegn som skarpe streger og kølergrille, der viser tænder. LED-kørelys koster ekstra.

Skoda plejer at mene det alvorligt, når de sender en ny model på markedet. At dømme efter de første appetitvækkere i form af detaljefotos gælder det også Kodiaq. Her er skarpe streger a la Skodas topmodel Superb, den mellemstore SUV-klasses største bagagerum på 720 og helt op til 2065 liter og – ifølge Skoda – alle de assistentsystemer og infotainment-gadgets, der findes på hylderne i VW-koncernen.

Bakker selv med traileren
Ud over behageligheder som automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot, betyder det bl.a. at Kodiaq kan udstyres med en anhængerassistent, der simpelthen overtager styringen, når du bakker med hestetraileren eller campingvognen. Lyder som en blæret detalje, der nok kan imponere både naboer, heste-folket og de erfarne fastliggere på campingpladsen.

Skoda lover også en stor trykfølsom skærm i midterkonsollen, der kan udvides med lynhurtig internetopkobling og trafikmeldinger i realtid. Instrumenterne kan opdateres til fuld digital visning lige som Kodiaq bliver den første Skoda, der kan udstyres med head-up display.

En anden mulighed bliver 360-graders syn rundt om bilen, fordi Kodiaq kan forsynes med fire kameraer, der kigger mod hver sit verdenshjørne – en teknik, som vi kender fra Nissan.

Teknisk er den 4,7 meter lange tjekkiske bjørn baseret på platformen fra VW Tiguan. Kodiaq er bare længere og kan – mod merpris – udstyres med en tredje sæderække, så der bliver plads til syv passagerer.

Sidespejlet er løftet over fra Skodas øvrige modeller, og det gælder også det skarpe 'knæk' på Kodiaqs 'hoftelinje'.
Sidespejlet er løftet over fra Skodas øvrige modeller, og det gælder også det skarpe ‘knæk’ på Kodiaqs ‘hoftelinje’.

Skoda trækker Kodiaq helt ud af bjørnehulen ved en presseevent i Berlin 1. september. Derefter er der officiel verdenspremiere på biludstillingen i Paris en måned senere, men vi skal ind i begyndelsen af 2017, før Kodiaq når frem til de danske Skoda-forhandlere.

Læs også test af Skodas topmodel: Denne Skoda er virkelig Superb

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here