BMW 5-serie bygger ud

Touring-udgaven af den nye BMW 5-serie gør sig til med mere plads i elegant indpakning. Femte generation af BMW’s største stationcar kommer til Danmark efter sommerferien.

Her er en god og dårlig nyhed til de mange fans af BMWs store 5-serie – en af de bedst sælgende biler herhjemme i luksusklassen.

Den gode nyhed først: Femte generation af Touring-udgaven – BMW’sk for stationcar og den som mange 5-købere foretrækker – er udklækket på fabrikken i München.

Stor, bred - og alligevel elegant. BMW 5-serie Touring handler lige så meget om stil som plads.
Stor, bred – og alligevel elegant. BMW 5-serie Touring handler lige så meget om stil som plads.

Og så den dårlige: 5-Touring kommer først til Danmark efter sommerferien, hvor den ellers plejer at spille sin glansrolle som den ultimative rejsevogn med plads til far, mor, børn, hund, kufferter, oppustelige badedyr, dykkerflasker, solparasoller, picnicbord, og hvad der ellers kan proppes ind i det store bagagerum. Lad det være en trøst at den også gør sig på vinterferien med skiboks på taget…

Boksen kan faktisk blive nødvendig, for sammenlignet med ærkerivalen fra Stuttgart, Mercedes E-klasse Touring, satser BMW 5-serie lidt mere på stil end plads. Bagagerummet sluger 570 liter og kan udvides til 1.700 liter, hvis man slår bagsædet ned med tryk på en knap i forholdet 40:20:40. Ikke d+årligt, men en E-klasse trumfer BMW 5-serie Touring med tallene 640/1.820 liter.

Plads til tre autostole
Forklaringen findes i designet. BMWs designerne har valgt et bredt, fladt og mere sportsligt design, der sammen med en mere skrå bagrude koster liter i bagagerummet. Til gengæld giver vi gerne BMW-fans ret i, at Touring-udgaven af den femmer ser mere dynamisk ud end konkurrenten med stjernen på kølerhjelmen.

Ifølge BMW selv er der faktisk en pladsmæssig gevinst i forhold til sedan-udgaven: Særligt omkring hoved- og skuldre er der mere luft, og bagsædet er angiveligt bredt nok til montering af tre autostole på stribe.

Teknisk er den naturligvis mage til den nye og syvende generation af BMW 5-serie. Det betyder op til 100 kg lavere vægt og en massiv oprustning af teknikken, der i stor stil er hentet hos topmodellen, 7-serien. Målet er at give Mercedes E-klasse kamp til stregen som Tysklands mest avancerede luksusbil – hvad det indebærer, kan du læse mere om her: Ny 5-serie skal være ‘spitzenklasse’

Ingen læssekant og 40:20:40 splitbagsæde - Touring er en 5-serie med praktisk sans.
Ingen læssekant og 40:20:40 splitbagsæde – Touring er en 5-serie med praktisk sans.

Sedan-udgaven af BMW 5-serie har dansk premiere 10. februar til beskatningspriser fra 510.000 kr. Merprisen for stor bagklap og større bagagerum ventes at blive omkring 20.-30.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here