Crashtest: Små biler i store problemer

Syv biler har mødt muren i årets første Euro NCAP crashtest. De tre mindste – Citroën C3, Fiat 500 og Ford Ka+ – skuffer, mens fire høje og moderne crossover-typer alle får topkarakter.

Stor er stærk og lille er skrøbelig. Alle fordomme bliver bekræftet i årets første crashtest af syv nye bilmodeller.

Det er sikkerhedsorganisationen Euro NCAP der har haft de syv biler til eksamen. De tre mindste skuffer eller dumper. Skuffelsen rammer den helt nye Citroën C3, der først til sommer kan fås med automatisk nødbremse. Det koster en stjerne i crashtesten og så må C3 nøjes med fire stjerner og denne løftede pegefinger fra den danske bilklub FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen:

”Det er skuffende, når en helt moderne og nyudviklet bil ikke opnår de fem stjerner. Senere på året får C3 nødbremse, så vent med at købe bilen, til det er på plads.”

Først til sommer kan Citroën C3 fås med automatisk nødbremse - det koster en stjerne i crashtesten.
Først til sommer kan Citroën C3 fås med automatisk nødbremse – det koster en stjerne i crashtesten.

Værre ser det ud for en populær livsstilsmini, der også sælger godt i Danmark. Fiat 500 har efterhånden 10 år på bagen, men blev sidste år lanceret i en faceliftet udgave. Forbedringerne omfatter dog ikke moderne sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse og den grundlæggende crashsikkerhed er heller ikke længere helt up-to-date. Derfor må den lille italienske charmetrold nøjes med bedømmelsen tre ud af fem stjerner. Ret beset er Fiat 500 ikke blevet mindre sikker end tidligere, men den mangler moderne sikkerhedsassistenter, og det straffer Euro NCAP med færre stjerner.

Samme utilfredsstillende resultat opnår Ford Ka+ (billedet), der modsat Fiat 500 ikke kan undskylde sig med sin høje alder. Her er problemet i stedet, at Ka+ er bygget til at kunne sælges over alt i verden – også i lande, hvor prisen er altafgørende. Derfor har Ford konsekvent sparet moderne sikkerhedsudstyr væk, og så falder hammeren prompte hos eksperterne:

”Ka+ er tydeligvis skabt til salg i dele af verden, hvor sikkerhed ikke spiller den store rolle. Ford burde ikke falde for fristelsen til at sælge en så dårligt udstyret bil på vores marked,” siger Søren W. Rasmussen til fdm.dk.

Høj sikkerhed i høje biler
Mens Citroën C3, Fiat 500 og Ford Ka+ alle er i en prisklasse, der sælger godt i Danmark, er de resterende fire biler i crashtesten fra et andet og på alle måder højere niveau.

Euro NCAP har nemlig også crashtestet fire moderne crossovers – og her er sikkerheden omtrent lige så høj som bilerne selv.

I hvert fald er der topkarakter og fem stjerner til dem alle: Audi Q5, Land Rover Discovery, Peugeot 5008 og Toyota C-HR.

Alderen begynder at trykke den 10 år gamle Fiat 500.  Den mangler moderne sikkerhedsassistenter og så bliver det kun til tre ud af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.
Alderen begynder at trykke den 10 år gamle Fiat 500. Den mangler moderne sikkerhedsassistenter og så bliver det kun til tre ud af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.

Særligt den enorme Land Rover imponerer. Både den grundlæggende crashsikkerhed og omfanget af moderne sikkerhedsudstyr er på så overbevisende, at den store Discovery også ville få topkarakter i 2018, hvor kravene skærpes yderligere.

Det gælder til gengæld hverken Audi Q5 og Toyota C-HR, der begge står til at miste den femte stjerne i 2018. Her og nu kan de dog kun karakteriseres som moderne biler med et højt sikkerhedsniveau.

Den fjerde og sidste bil, Peugeot 5008, kunne nøjes med at få tildelt alle sine fem skinnende stjerner ved en skrivebordsafgørelse: Bortset fra en lidt længe bagende er den nemlig teknisk identisk med sin ‘lillesøster’, Peugeot 3008, og så nøjes Euro NCAP med at overføre resultatet fra den model til 5008.

Læs også: Høj merpris for højbenede biler

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here