Crashtest-stjerner skævvrider sikkerheden

Nye regler for uddeling af Euro NCAPs crashtest-stjerner gør det svært for forbrugerne at sammenligne bilers sikkerhed før og efter 2012.

Af Leif Nielsen, www.euroncap.dk
Danske bilkøbere på udkig efter en sikker bil, risikerer at blive vildledt af de ellers anerkendte Euro NCAP crashtest stjerner, der angiver, hvor godt bilen klarer sig i en crashtest.

Biler, der i de sidste dage af 2011 nåede at blive testet af Euro NCAP, har nemlig fået en urimelig fordel i forhold til biler, der først testes i 2012. Det viser en analyse foretaget af sikkerheds-sitet euroncap.dk.

I de fleste tilfælde er det en skærpet fodgængertest, der alene vil kunne være årsagen til en blot 3-stjernet 2012-karakter. Selv om det er vigtigt, at bilerne bliver gjort venlige mod bløde medtrafikanter, er det nok ikke dét, som bilkøbere forestiller sig kan være årsag til en lav karakter, når de er på udkig efter en sikker bil.

Som det er nu, flyder reklamer og pressemeddelelser over af begejstring for femstjernede resultater, som dagen efter nytår reelt skulle have været kun tre stjerner.

Det mest grelle eksempel er den nye, populære VW Up! og dens søstermodeller Skoda Citigo og Seat Mii med kun fire airbags, heraf to sideairbags, der ikke beskytter passagererne på bagsædet som ægte gardinairbags gør.

Disse biler står også nu, i 2012, hos forhandlerne med fem officielle danske ”sikkerhedsstjerner”, baseret på Euro NCAP-testen, mens biler, der først testes i år med præcis samme egenskaber blot vil få tre stjerner. Udover prestigetabet vil 2012-biler, der ikke opnår fem stjerner gå glip af det gældende nedslag i registreringsafgiften på mellem 2.100 kr. og 3.600 kr. for femstjernede biler – uagtet at de måske ville have opnået dem i 2011. Det kan give en konkurrencemæssig skævhed.

På skemaet herunder kan man se, hvor mange stjerner nogle af de hidtil femstjernede biler ville få efter de nye 2012-regler. Se den komplette liste på www.euroncap.dk.

Nye regler lader forbrugerne i stikken
Forklaringen er, at sikkerhedsorganisationen Euro NCAP fra og med 2009 tog en ny testberegning i brug. Hvor det tidligere kun var sikkerheden for personerne på forsædet af bilen, der blev målt og vejet for at ende med de kendte gule stjerner, maksimalt fem, blev såvel barnesikkerhed, fodgængersikkerhed og aktiv sikkerhed nu afgørende for slutkarakteren.

Målet var, at skabe en totalvurdering af sikkerheden i og omkring bilen.

Tanken var reel nok. Bilfabrikanterne skulle have smæk, hvis de ikke byggede og markedsførte biler, der var sikre for alle. Proceduren blev fastlagt fra 2009 og frem til og med 2012 med stigende krav til hver enkelt stjernekarakter, hvor det reelt kun er de fem stjerner, der påkalder sig interesse fra bilproducenternes side. Bistået af en aktiv motorpresse, der advarer bilkøberne mod at vælge usikre biler med kun tre stjerner eller færre.

Men med den seneste stramning af karaktersystemet er bilkøberne blevet ladt i stikken.

Euro NCAP kræver godt nok, at reklamer der viser det officielle Euro NCAP testlogo, har årstal anført. Men hvor mange bilkøbere har mon styr på det?
Den danske Trafikstyrelse har undladt at datomærke de danske sikkerhedsstjerner, der blev indført for at skabe rimelighed omkring tildelingen af en afgiftslettelse for femstjernede biler på det danske marked, ud fra den betragtning, at det blev for kompliceret.

Læs mere på www.euroncap.dk

Bl.a. disse populære biler ville reelt gå fra 5 til 3 stjerner efter de nye regler:
Audi A4
Audi A6
Chevrolet Spark
Chevrolet Cruze
Citroën C3
Citroën C4 Picasso
Kia Picanto
Kia Rio
Opel Astra
Opel Insignia
Peugeot 508
Renault Grand Scenic
Seat Mii
VW Up!
VW Polo

Se video af crashtest af VW Up!:

 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here