Danske bilejere er mest glade for BMW

BMW er det bilmærke, som skaber størst tilfredshed hos deres ejere, viser ny undersøgelse. Toyota er næstbedst, mens Chevrolet-ejere er mest utilfredse.

BMW er bedst til at skabe smil og glæde hos danske bilejere. Det viser undersøgelsen AutoIndex 2012, der er foretaget blandt 27.000 danske bilejere og fordelt på 24 forskellige bilmærker. BMW kører med titlen for næsen af Toyota, der ellers har siddet tungt på tronen de sidste tre år. Det er især selve bilen, der trækker op for BMW-ejerne. Når det gælder køreegenskaber og oplevet kvalitet, ligger BMW-ejernes vurdering helt i top, mens oplevelsen af forhandler og værksted rækker til henholdsvis en 2. og en 3. plads.

I den samlede vurdering glider Toyota altså ned på 2. pladsen, men fastholder dog positionen som mærket med de bedst bedømte forhandlere og værksteder. Audi får den tredje-bedste bedømmelse, skarpt forfulgt af Volvo.

BMW og Kia kan notere størst fremgang i forhold til sidste års undersøgelse med fremgang på henholdsvis 2,6 og 2,5 procent. For Kias vedkommende betyder det, at det koreanske lavprismærke rykker op fra næstsidst til nummer 18.

Andre mærker kører den modsatte vej: Ned mod bunden, hvor ejere er utilfredse. Det gælder især Saab, hvilket hænger sammen med mærkets nylige konkurs og dermed markante værditab for Saab-ejere.

Saab dumper fra en flot 5. plads til en – stadig respektabel – 10. plads. Også Alfa må notere en mindre tilbagegang og rykker ned på en samlet 9. plads.

Værst ser det ud for Chevrolet. Det amerikansk-koreanske lavprismærke slutter for fjerde år i træk som nummer 24 og sidst i AutoIndex-undersøgelsen og kan kigge langt efter landsmændene Hyundai og Kia på henholdsvis 13. og 18. pladsen.

Stadig mere tilfredse bilejere
Generelt udtrykker danskerne dog større tilfredshed med deres biler. Siden den første AutoIndex-undersøgelse i 2003 er den gennemsnitlige vurdering af alle bilmærker steget støt år for år – og her er det især mærkeværkstederne, der har forbedret sig. Hvis et bilmærker skal klare sig godt i AutoIndex-undersøgelsen, handler det i høj grad om at have en stærk organisation i form af gode forhandlere og værksteder.

”Hvis et bilmærke vil distancere sig fra konkurrenterne, er det ekstra vigtigt, at importøren og nettet af forhandlere og værksteder yder god service og lægger sig i selen for at tilfredsstille kunderne. Så vil det også kunne ses i AutoIndex,” forklarer Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i bilistorganisationen FDM, der er med til at lave AutoIndex-undersøgelsen.

Sådan vurderer danskerne deres biler:
1. BMW
2. Toyota
3. Audi
4. Volvo
5. Mercedes
6. Honda
7. Skoda
8. VW
9. Alfa
10. Saab
11. Mazda
12. Suzuki
13. Hyundai
14. Ford
15. Opel
16. Nissan
17. Citroën
18. Kia
19. Seat
20. Mitsubishi
21. Renault
22. Peugeot
23. Fiat
24. Chevrolet

Om AutoIndex 2012: I undersøgelsen, der er foretaget hvert år siden 2003, har mere end 27.000 danske bilejere svaret på 120 spørgsmål om, hvordan de vurderer deres bil, forhandler og værksted.

Læs mere om AutoIndex på www.fdm.dk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here