Denne nye benzinmotor matcher en diesel

Nissan-koncernen hævder at ny benzinmotor med variabel kompression er lige så kraftig og økonomisk som avancerede dieselmotorer – og har renere udstødning.

I bilverdenen har det længe rumlet med rygter om, at mens dieselmotoren snart ikke kan udvikles længere, er der fortsat potentiale i benzinmotoren. Med VW-skandalen er udviklingen speedet op: Dieselmotoren er sendt i skammekrogen, mens der arbejdes intenst på at presse lidt flere gode år ud af benzinmotoren, inden vi alle skifter til elbiler.

Infiniti – Nissans luksusmærke – hævder at have foretaget et af de tigerspring, der skal gøre benzinmotoren relevant et årti eller to endnu. Der er officiel verdenspremiere på efterårets biludstilling i Paris, men på et pressemøde løftede japanerne sløret for motoren med det nøgterne navn VC-T.

På dansk lyder det mindre godt, men ‘Variable Compression – Turbo’ er ifølge Nissan et ‘gennembrud for den moderne benzinmotor’.

Som navnet antyder, har japanerne udviklet en teknik, der gør det muligt løbende at variere motorens kompression, der er helt afgørende for en forbrændingsmotors effektivitet.

Noget forenklet tvinges motorproducenter i dag til at vælge mellem effektivitet eller kræfter, når de fastlægger en motors kompression. En almindelig benzinmotor har typisk en kompression på mellem 8:1 og 10:1, mens eksotiske sportsvogne er oppe på 12:1. Kompressionen er et udtryk for, hvor meget blandingen af luft og benzin er reduceret – eller komprimeret – inden det antændes i cylinderen.

Kan også være på vej i Renault
I Nissans VC-T kan kompressionen løbende varieres mellem 8:1 og 14:1 og dermed tilpasses det aktuelle behov for enten høj ydelse eller lavt forbrug. Uden at opgive specifikationer, hævder Nissan, at VC-T motoren yder lige så meget som fabrikkens 3,5 liters V6’er, men samtidig bruger 27 procent mindre benzin. Ifølge Nissan er VC-T motoren den første benzinmotor, der både matcher avancerede dieselmotorer på power og forbrug.

Fordelen er, at VC-T motoren er billigere og bedre kan overholde stadig skrappere miljøkrav. For eksempel behøver VC-T motoren ifølge Nissan ingeniører ikke hjælp af kostbare og komplicerede katalysatorer for at overholde krav til udslip af sundhedsskadelige NOx-partikler.

Teknikken mangler angiveligt stadig lidt finpudsning, men ventes at dukke op i Infiniti og Nissan-biler i løbet af 2017. Da Nissan indgår i en alliance med Renault, kan benzinmotorerne med variabel kompression også finde vej til de franske bilmodeller.

Læs også: Audi tæt på at lancere elektrisk turbo

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here