Dieselbiler er på vej ud

Stadig skrappere miljøkrav vil gøre dieselbiler så dyre, at deres markedsandel i Europa vil falde fra 50 til 9 procent frem mod 2030 ifølge ny analyse.

Dieselbiler sidder på halvdelen af det europæiske bilmarked i dag, men vil snart være en sjældenhed. Det vurderer konsulentbureauet AlixPartners i en ny analyse omtalt i branchebladet Automotive News Europe.

Ifølge analysen vil stadigt skrappere miljøkrav i EU både gøre det væsentligt mere kompliceret og dyrt at fremstille dieselmotorer. Hvor bilister med et årligt kørselsbehov på 30.000 km i dag med fordel kan vælge en dieselbil, skal der fremover køres langt flere kilometer før dieselbiler kan betale sig.

Ifølge AlixPartners kommer udviklingen til at gå stærkt: Hvor dieselbiler i dag udgør cirka halvdelen af det europæiske bilsalg, vil der blot være dieselmotorer i ni procent af de nye biler i 2030. I stedet vil vi købe biler, der enten kører med hybridteknik eller på ren strøm fra batterier.

For bilproducenterne er det en udfordring med indbygget gulerod. På den ene side koster det mange penge at omlægge produktionen til biler med en ny type motorer. På den anden side koster og fylder en fabrik, der fremstiller elmotorer kun en tiendedel af en tilsvarende fabrik, der fremstiller forbrændingsmotorer. Forklaringen er, at en elmotor er uhyre simpel sammenlignet med diesel- og benzinmotorer, der består af mange bevægelige dele og stadig mere omfattende katalysator-systemer, der skal få udstødningen til at overholde stadigt skrappere miljøkrav.

AlixPartners vurderer, at allerede i 2022 vil antallet af fabrikker i Europa, der fremstiller forbrændingsmotorer være faldet fra 62 til 55. I samme tidsrum vil antallet af fabrikker, der producerer elmotorer til gengæld stige fra 26 til 40.

Elbiler kan løbende opdateres
Som forbruger skal man kun glæde sig over skiftet fra diesel til elmotorer: Dieselmotorer bliver stadig mere komplicerede og kostbare, mens elmotorer og især batterier tilsvarende bliver bedre og billigere. Elbiler har endda den fordel, at de løbende kan forbedres ved hjælp af softwareopdateringer, som man kender det fra Tesla. Samme mulighed findes ikke med forbrændingsmotorer, der groft sagt aldrig bliver bedre end den dag, de rullede af samlebåndet.

Fakta: Motorer i 2030

Benzinhybrider: 28 pct.
Benzin: 25 pct.
Elbiler: 20 pct.
Plug-in benzinhybrider: 18 pct.
Diesel: 9 pct.

Kilde: AlixPartners

Læs også: Tysk minister – ingen CO2 fra biler i 2030

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here