E-klasse: Første indblik i taxaernes arbejdsplads

To skærme på 12-tommer under samme glas dominerer E-klasse kabinen. Basisudgaverne får analoge instrumenter.

Mercedes viser de første billeder af kabinen i den kommende E-klasse. Blandt nyhederne er hele to infoskærme med tilhørende touchpads i rattet.

De færreste danskere har råd til en Mercedes E-klasse, men mange har alligevel kørt i én: E-klassen er nemlig den mest populære bilmodel blandt danske taxavognmænd, der sætter pris på den gode plads og sædvanligvis langtidsholdbare teknik.

Nu er næste generation på vej. Der er officiel verdenspremiere på biludstilling i bilernes by, amerikanske Detroit, til januar. Men allerede nu slipper Mercedes de første billeder ud af E-klassens kabine, der byder på adskillige nyheder.

Som i flagskibet S-klasse domineres E-klassens førerplads af enorme infoskærme. Faktisk er her to af slagsen, der begge breder sig over mere end 30 cm i bredden og befinder sig under den samme, aflange glasplade. Den ene viser et skærmbillede af analoge instrumenter, den anden viser de forskellige menuer for navigation, radio, telefon, kørecomputer og ventilation. Alle informationer kan vises i tre forskellige designs; classic, sport og progressive. Skærmene kommer i to opløsninger. 1000 x 600 pixels som standard og hele 1.920 x 720 pixels, hvis man tilvælger det mest avancerede Command Online system.

Indvendig domineres den kommende E-klasse af to 12-tommers skærme, der kan betjenes af touchpads i midterkonsollen og på rattet.
Indvendig domineres den kommende E-klasse af to 12-tommers skærme, der kan betjenes af touchpads i midterkonsollen og på rattet.

Dansk premiere til april
Modsat f.eks. Tesla, Volvo og Renault, der benytter iPad-store skærme, som du kan trykke direkte på, holder Mercedes fast i, at chaufføren skal holde fast i rattet. En sympatisk tankegang, som tyskerne dog ikke fastholder fuldstændig konsekvent: Som i C-klassen er der nemlig monteret både et drejehjul og en touchpad mellem forsæderne, hvorfra du kan bladre og vælge i skærmenes forskellige menuer. Selv om du ikke kan trykke direkte på skærmen, kan du både knibe og swipe på den lille touchpad.

En spændende nyhed er placeringen af to mini-touchpads på rattet, der for første gang gør det muligt at styre skærmene uden at tage hænderne fra rattet. En – på papiret – god idé, som vi glæder og til at teste i praksis: Måske har Mercedes her opfundet den trafiksikre måde at betjene moderne bilers infotainment-teknologi på?

Den nye E-klasse forventes at få dansk premiere til april. Først som firedørs-sedan, der sidst i 2016 får følgeskab af en stationcar-udgave.

Læs også om den nuværende E-klasse, der blev faceliftet for en milliard kroner i 2013.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here