Elektrisk Opel får GTI-præstationer

Højt til loftet og alle batterier under gulvet skal give den 4,2 meter lange Ampera-e plads som i lidt større biler.

Elbiler skal ikke bare være miljøvenlige, men også sjove at køre i. Derfor sammenligner Opel den kommende Ampera-e med mærkets sportslige OPC-modeller.

Tesla har vist vejen frem for elbilen: Det er fint, at den sparer miljøet for CO2, men det skader ikke at tilsætte den grønne profil lidt sex-appeal. Derfor er en Tesla Model S så meget mere end blot en politisk korrekt bil for Greenpeace-segmentet – den er også et luksuriøst, velskabt og lynhurtigt alternativ til traditionelle luksusbiler.

Set i lyset af Teslas succes er det ikke mærkeligt, at Opel nu fremhæver de sjovere sider ved mærkets kommende elbil, Ampera-e. Udover målsætningen om at blive en slags ’folke-elbil’ med masser af plads til en relativt fornuftig pris, får Ampera-e nemlig præstationer, der kan sammenlignes med Opels hidsige OPC-modeller, Opel’sk for GTI.

Op til den officielle verdenspremiere på næste måneds biludstilling i Paris, afslører Opel flere specifikationer for Ampera-e – og de understreger nok engang, at elbiler kan have en høj morskabs-faktor. Tjek bare tallene her: 0-50 km/t er overstået på 3,2 sekunder, 0-100 km/t tager 7 sekunder og den klassiske overhalings-acceleration fra 80 til 120 km/t sker på 4,5 sekunder.

Rekordlang rækkevidde
Det er præstationer, der svarer til OPC-udgaver af Corsa og Astra. Forklaringen er, at elmotoren har en effekt, der svarer til 201 hk samt ikke mindst, at den leverer et enormt moment på hele 360 Nm fra 0 omdrejninger – her kan de færreste forbrændingsmotorer være med.

Endnu mere interessant er det måske, at Ampera-e ifølge Opel får en rekordlang rækkevidde for elbiler i denne størrelse (Ampera-e er lidt mindre end en Astra): Mere end 320 km lyder den umiddelbare melding fra Rüsselsheim. Måske har Opel endnu mere i godteposen, for de endelige præstationer vil først blive offentliggjort på biludstillingen i Paris.

Til gengæld skulle det ligge fast, at Ampera-e bliver en smule billigere end BMW i3. Det tyder på en dansk pris lidt under 300.000 kr. Opel Ampera-e forventes at nå frem til danske forhandlere i første halvdel af 2017.

Læs også: Lang rækkevidde i Opels første elbil

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here