En Suzuki til far, mor og Baleno

Suzukis nye Baleno vil være løsningen, når børnefamilierne vokser ud af den frække singlemodel Swift. Blandt argumenterne er masser af plads og udstyr til lave priser.

For folk med god hukommelse er navnet Baleno måske ikke det mest velvalgte for Suzukis nye tilbud i miniklassen. Tilbage i 1995 lancerede japanerne første gang en bil med navnet, og mens de fleste i dag forbinder Suzuki med velkørende og billige ’no bullshit’ biler som den solide crossover Vitara og småfrække Swift, var Baleno snarere en sjælden svipser. Undertegnede husker i hvert fald med gru et sjældent ligegyldigt design og et sæt køreegenskaber så slappe, at de nærmede sig det farlige i en hurtig undvigemanøvre.

Når vi starter denne artikel med at støve historiebøgerne af, skyldes det, at den nye Baleno er det stik modsatte af sin gamle navnebror. Efter det første, korte møde med afløseren kan vi slå én ting fast: Glem alt om den gamle Baleno – den nye er af en helt anden støbning.

Med sine bløde linjer forskrækker Baleno næppe nogen. LED-kørelys for og bag og kromlisten under bagruden er standard.
Med sine bløde linjer forskrækker Baleno næppe nogen. LED-kørelys for og bag og kromlisten under bagruden er standard.

Inden den officielle Danmarkspremiere 11. juni inviterede importøren til pressemøde og ’first drive’. Meldingen var klar: Næste år skal Suzuki sælge 10.000 biler i Danmark og hver fjerde skal være en Baleno. Med andre ord skal Baleno spille en hovedrolle for et mærke, der p.t. har fem modeller i programmet.

”Vi har store forventninger til Baleno, for vi synes, at vi kommer med en stærk pakke til prisen,” forklarede pressechef John Mogensen fra den danske Suzuki-importør.

Efter et kig i prislisten er man tilbøjelig til at give ham ret.

Adaptiv fartpilot for 5.000 kr.
Billigste Baleno koster fra 139.000 kr., inkl. levering. Men der er ikke noget billigt over udstyrslisten, der inkluderer Suzukis nøjsomme, firecylindrede 1,2 liters Dualjet motor med 90 hk og udstyr som aircondition, læderrat med betjening af cd-radio, elruder og elspejle, LED-kørelys for og bag, sædevarme samt Bluetooth og USB-indgang.

Men glem den for det er næste udstyrstrin, Active, der ligner en mindre prisbombe i miniklassen: For yderligere 5.000 kr. får du ikke blot en avanceret automatisk nødbremse, der virker ved alle hastigheder men også en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. 144.000 kr. inkl. levering, er den suverænt laveste pris for sådan en ’pakke’ i miniklassen – hvis du overhovedet kan finde biler med tilsvarende udstyr.

Kabine er klassisk Suzuki: Ikke noget pjat, bare tydelige og logisk betjening.
Kabine er klassisk Suzuki: Ikke noget pjat, bare tydelige og logisk betjening.

Lægger du yderligere 20.000 kr. for topmodellen Exclusive nærmer vi os det overdådige med udstyr som navigation, xenon-forlygter, bakkamera, 16” alufælge, klimaanlæg, nøglefri betjening, trykfølsom betjeningsskærm og masser af krompynt.

Så har vi skrevet tjek ud for udstyr. Men hvad med plads og køreoplevelse? Vi sprang ind i en Baleno med Suzukis nyeste Boosterjet-motor, en 1,0 med tre cylindre og 112 hk, for at finde ud af det.

Bagsæde med plads til lange ben
Det første man lægger mærke til er pladsen. Baleno er med sine 400 cm en klassisk minibil – men japanerne har tænkt sig om, da de udhulede bilen. Til trods for at Baleno er relativt lav og har klassens største bagagerum på 355 liter, byder bagsædet på forbløffende god benplads. Kun Honda Jazz kan følge med her – og Baleno har faktisk bedre plads på forsæderne.

Lad så være at Suzuki aldrig bliver verdensmestre i finish. Her er hård plastic overalt, sædebetrækket virker syntetisk og forsædernes ryglæn justeres i grove hak. Omvendt har Baleno den der særlige Suzuki-oplevelse af ærlig bil: Alt fungerer som det skal, og når først du sætter i gang, sætter du også hurtigt pris på et præcist gearskifte, en letgående kobling, et veloplagt styretøj og en motor, der gerne tager omdrejninger.

Større og lettere end Swift
Man skal være varsom med at fælde dom over en bil efter godt 30 km ’rundt om blokken’, men umiddelbart har turbomotoren let spil i Baleno. Det er der en god forklaring på. Baleno står på en ny platform, der selv om den er 15 cm længere end Swift, samtidig er 70 kg lettere end sin ’lillesøster’. Dermed har de 112 heste blot 980 kg at trække rundt med.

Den er god nok: Bagsædepladsen er usædvanligt god i Baleno.
Den er god nok: Bagsædepladsen er usædvanligt god i Baleno.

Helt så kåd som den køreglade Swift virker Baleno dog ikke. Fjedrene er noget blødere, så komforten er forbedret for den familie med far, mor og to børn på bagsædet, som Baleno er udset til at kapre, når singleparret vokser ud af Swift. Dermed fortsætter Suzuki den ’to-i-samme-klasse’ strategi som blev indledt med crossoverne Vitara og den lidt større S-Cross. Et smart træk der gør det muligt for Suzuki at dække flere kunders behov i de to bedst sælgende klasser netop nu, mini og crossover.

Mild hybrid med blid start
Vi nåede også en kort tur i en anden motornyhed med ingeniørbetegnelsen Dualjet SHVS. Bag bogstavkombinationen gemmer sig en ’mild hybrid’, hvor benzinmotoren på 90 hk får hjælp af en forstørret generator og et lille lithium-batteri. Den kompakte hybrid-teknik vejer blot 6 kg og hjælper til med at reducere forbruget under acceleration med energi, som den opsamler under nedgearinger og nedbremsninger. Ifølge Suzuki forbedrer det brændstoføkonomien med mindst fem procent. Det mest overbevisende er dog, at hybridteknikken bruges til at starte motorens svinghjul i forbindelse med start-stop automatikken. Det sker ved hjælp af en gummirem og giver vel nok markedets mest blide og vibrationsfrie motorstart, hver gang du lægger fra land efter rødt lys.

Spørgsmålet er, om forbrugerne er villige til at betale 5.000 kr. ekstra for et lækkert start-stop system og lidt bedre udnyttelse af benzinen? Især når basismotoren også yder 90 vågne heste uden mild hybrid-teknikken og alligevel har et norm-forbrug på 23,8 km/l.

Importøren er ikke selv helt overbevist og forventer, at ca. 15 procent af Baleno-køberne vil gå efter SHVS-modellen. 20 procent forventes at vælge den hurtige turboudgave, mens basismotoren bliver bestselleren.

Suzuki Baleno får måske ikke Danmarks pt. mest solgte bil, Peugeot 208, til at ryste i skærmkasserne, men kigger du efter en asiatisk fremstillet mini, der er rummelig, letkørt, veludstyret og giver maksimalt smæk for lønkronerne, bliver Baleno svær at komme uden om.

En forstørret generator, et lithium-batteri og noget software - og voila, Baleno fås i en mild hybrid udgave. Største fordel er et usædvanligt blidt start-stop system.
En forstørret generator, et lithium-batteri og noget software – og voila, Baleno fås i en mild hybrid udgave. Største fordel er et usædvanligt blidt start-stop system.

Suzuki Baleno, udvalgte priser, inkl. lev.:

1,2 Dualjet Comfort: 139.000 kr.
1,2 Dualjet Active: 144.000 kr.
1,2 Dualjet Exclusive: 164.000 kr.

1,2 Dualjet SHVS Exclusive: 169.000 kr.

1,0 Boosterjet Active: 164.000 kr.

Læs også: Velkommen tilbage til Vitara

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here