Fiat 500 tager en runde til

Efter otte år får Fiat 500 et facelift. Nyhederne begrænser sig til kosmetiske ændringer og en sportsmodel med 105 hk.

Fiat 500’s betydning for Fiat er omvendt proportional med bilens beskedne ydre. Da italienerne i juli 2007 lancerede den moderne udgave af halvtredsernes ikoniske Fiat 500, var mærket tvunget i økonomisk knæ. Verden ramlede frontalt ind i en finanskrise, og ikke mindst koreanske lavprismærker gjorde voldsomme indhug i Fiats beskedne modelprogram.

Fiat fandt redningen i historiebøgerne. Som Mini nyfortolkede fabrikken en gammel succes på den helt rigtige måde: Den moderne Fiat 500 var godt nok væsentligt større end originalen og motoren flyttet om foran sammen med moderne forhjulstræk. Men stilen var ramt så rent og med stor respekt for originalen, som kun dygtige italienske designere kan gøre det: Fiat 500 blev da også en omgående succes for fabrikken og har mere end nogen anden model holdt Fiat oven vande siden sin debut i 2007.

Læg mærke til baglygterne på den faceliftede Fiat 500: Inde i midten titter karrosseriet frem i bilens farve.
Læg mærke til baglygterne på den faceliftede Fiat 500: Inde i midten titter karrosseriet frem i bilens farve.

Sådan en guldkalv slagter man naturligvis ikke. Man malker den snarere til sidste dråbe: Fiat 500 har nu otte år på sin charmerede runde bag, og det er lang tid i bilverdenen, hvor livscyklussen sædvanligvis er seks år.

Ikke desto mindre får Fiat 500 nu sit første facelift og dermed er der lagt op til endnu en årrække i manegen for ‘redningskøretøjet’.

To eller fire cylindre
I sagens natur er det svært at lave dramatisk ændringer af en bil, der lever af at være retro. Udvendig nøjes Fiat da også med nye lygter for og bag, mens der er kommet lidt mere pynt i kølergrillen. LED-kørelyset sidder fikst i en ring rundt om tågeforlygterne. Indvendig får det store speedometer mere letaflæselig grafik, lige som midterkonsollen får en betjeningsskærm som mange af konkurrenterne.

Ifølge Fiat vil der fremover være endnu flere muligheder for at personalisere sin 500 med farver og andre indretningsdetaljer.

Teknisk sker der meget lidt: Fiat 500 vil fortsat kunne fås med fire eller to cylindre. Sidstnævnte TwinAir variant kommer dog i en semiskrap Sport-udgave i løbet af foråret 2016 med 105 turbofodrede heste.

De mere civile udgaver af Fiat 500 – inklusive Cabriolet-udgaven med stoftag – dukker op hos de danske forhandlere i løbet af september. Priserne forventes at holde sig i ro – det vil sige, at du kan få en Fiat 500 fra godt 120.000 kr.

Ansigtsløftningen af den nuttede italiener, der tidligere har været blandt de mest solgte biler i Danmark og fortsat nyder stor popularitet, skal holde dampen oppe på Fiat-salget. Både i Danmark og resten af Europa, hvor der er solgt mere end 1,5 millioner eksemplarer af 500.

Centralt placeret betjeningsskærm og et tydeligere speedometer er blandt nyhederne i 2016-udgaven af Fiat 500.
Centralt placeret betjeningsskærm og et tydeligere speedometer er blandt nyhederne i 2016-udgaven af Fiat 500.

Hvor stor betydning Fiat 500 har for Fiat understreges af, at fabrikken i stor stil læner sig op af den lille sællert, når de lancerer nye modeller. Først var det mini-MPVerne Fiat 500 L og 500 L Living og tidligere i år satte Fiat trumf på med 500 X. Sidstnævnte er en kompakt crossover i rendyrket Fiat 500-design, der er skræddersyet til at være det stilsikre valg, når singlesilden i en Fiat 500 får sig en kæreste eller mand og stifter familie.

Læs også:

500X skal løfte Fiat til nye højder

Fiat er ikke længere italiensk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here