Fiat satser på Alfa Romeo

Sport, luksus og dristigt design skal genoplive Alfa Romeo og hjælpe Fiat-koncernen til vækst, afslører Fiat-boss efter overtagelsen af Chrysler.

Fiat-boss Sergio Marchionne er manden alle i bilindustrien taler om efter hans overraskende overtagelse af amerikanske Chrysler 1. januar. Marchionne er blevet rost til skyerne for sit skaktræk, der ikke kun giver Fiat direkte adgang til det amerikanske marked men også Chrysler’s anseelige pengetank. I et dugfriskt interview med den italienske avis La Repubblica, fortæller Marchionne, hvad den nye position som verdens 7. største bilproducent skal bruges til. Og det er godt nyt for fans af italiensk bilkunst.

Der bliver nemlig ikke tale om at lade billig amerikansk masseproduktion dominere den italienske del af Fiat-koncernen. Tværtimod vil Marchionne lade en ‘genoplivning’ af Fiats hensygnende sportsmærke Alfa Romeo trække fornyet vækst – både i Europa og USA.

Til La Repubblica afslører Marchionne, at der er flere Alfa-nyheder i støbeskeen, der vil ‘ændre opfattelsen af mærket og bringe det helt op i prestige-klassen’. Samtidig fastslår han, at Alfa ikke længere vil benytte opgraderede Fiat-motorer og at de kommende Alfa’er fortsat skal fremstilles i Italien for at cementere Alfa’s italienske DNA. Marchionne afslører også, at flere bilproducenter – bl.a. VW – har forsøgt at købe Alfa, men det bliver der ikke noget af: ”De må bare drømme videre”, siger Marchionne om VW’s tilnærmelser.

Genskabelsen af Alfa Romeo som et eksklusivt – og dyrt – bilmærke, er en af grundpillerne i Sergio Marchionnes plan om at atter at få overskud i Fiat-koncernen senest i 2016.

Flere små Fiat-modeller
Men der er også andre krydderier i Marchionnes opskrift på succes: Luksusmærket Lancia opgives halvvejs og skal fremover kun sælges som finere udgaver af mindre Fiat-modeller på det italienske hjemmemarked. Samtidig skal Fiat fortsætte sin succesfulde strategi med at videreudvikle på de to mindste modeller, Fiat 500 og Panda. Den større Punto fortsætter helt sikkert også, mens der ikke er nyt om hverken en ny Fiat i Golf-klassen eller en større model i firmaklassen.

Chrysler 200 er en af de nyheder, der er bygget på både Alfa- og Chrysler-stumper.
Chrysler 200 er en af de nyheder, der er bygget på både Alfa- og Chrysler-stumper.

De større biler kommer amerikanerne til at stå for. Chrysler har ekspertisen og skal med stor sandsynlighed udvikle nye bilmodeller, der benytter dele fra eksisterende modeller som Chrysler 300C samt diverse Alfa-nyheder. Offroader-ikonet Jeep er også en del af Chrysler og dermed Fiat, og her fortsættes med de helt store modeller, der især sælges i USA. Set med europæiske øjne bliver det mere spændende med langt mere kompakte Jeep ‘crossover-modeller’ som den kommende Jeepster, der baseres på Fiat 500L. Jeepster er formentlig klar i 2015, hvor den skal konkurrere med rivaler som Renault Captur og Peugeot 2008.

Læs også: Fiat tager fuld kontrol over Chrysler

[email protected]

2 Kommentarer

  1. “Den større Punto fortsætter helt sikkert også”: Det håber jeg da også, meldingerne går på, at Punto forsvinder. Har du hørt noget andet?

    • Hej Knud.
      Sædvanligvis troværdige Bloomberg skrev i december, at Fiat angiveligt vil droppe Punto til fordel for en 5-dørs udgave af Fiat 500. Fiat har dog ikke bekræftet historien. Derimod skulle det være rigtigt nok, at Fiat vil fortsætte med at bygge videre på sine to mindste modeller: Dels Panda, der skal knopskyde til flere modeller i den billige ende og bygges i f.eks. Polen, hvor lønningerne er en fjerdedel af de italienske. Og dels 500-serien, der skal være en dyrere, mere luksuspræget modelserie, der hovedsageligt skal bygges i Italien. Lidt selvmodsigende at den 5-dørs Fiat 500 så skal bygges i Polen – og det er her, vi kommer i tvivl om, hvorvidt Fiat virkelig vil droppe Punto-navnet, der ellers har stået for en tredjedel af det samlede salg. Der er dog ingen fare for, at Fiat dropper en model i miniklassen – men vi kan ikke helt afvise, at Punto-navnet lægges i graven.
      MVH Jens Velling, redaktør, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here