Første fotos af Skoda Karoq

Skoda løfter sløret for crossoveren Karoq, der afløser Yeti. Karoq er en kortere udgave af den store Kodiaq og deler også teknik og størrelse med Seat Ateca. Dansk premiere i januar 2018.

Så er det officielt: Skoda løfter sløret for den mellemstore crossover Karoq, der afløser Yeti. I god tid endda, for afløseren for den ‘afskyelige snemand’ er først klar til salg herhjemme i januar 2018.

Men allerede nu ved vi så, hvad vi kan glæde os til: En kortere udgave af den velvoksne Skoda Kodiaq, som Karoq både deler design og teknik med. Tjekkerne har adgang til VW-koncernens enorme udvalg af teknik, så mere præcist er Karoq faktisk Skodas udgave af Seat Ateca, der igen er en forkortet udgave af VW Tiguan og førnævnte Kodiaq.

Også bagfra er ligheden med storebror Kodiaq tydelig, men Karoq er 40 cm kortere.
Også bagfra er ligheden med storebror Kodiaq tydelig, men Karoq er 40 cm kortere.

Platformen er nøjagtig den samme men varierer i længde. Karoq er 438 cm lang og må derfor ventes at have lidt mindre benplads på bagsædet end Kodiaq, lige som den heller ikke kan udstyres med en tredje sæderække. Til gengæld kan Karoq fås med det praktiske VarioFlex-bagsædesystem fra Yeti, hvor de tre bagsæder kan indstilles individuelt eller tages helt ud. Dermed kan bagagerummet varieres fra 479 liter til 588 liter med sæderne i brug. Tages de ud, har du et varerum på hele 1.810 liter. Dermed holder Skoda fast i stort set altid at kunne tilbyde det største bagagerum sammenlignet med klassekammeraterne.

Fuld digital instrumentering
Karoq bliver den første Skoda med tekniske lækkerier som mulighed for fuld digital instrumentering, der kan tilpasses efter førerens ønsker med f.eks. klassiske instrumenture, visning af vejskilte, rutekort eller blot ganske få informationer. Mod merpris er der fuld LED-lys, elbetjent og fod-udløst bagklap samt elektrisk anhængertræk, der slås ud med tryk på en knap. Topmodellen med firehjulstræk og 190 hestes dieselmotor må i øvrigt trække op til to ton på krogen.

Sikkerheden er også opgraderet: Karoq får automatisk nødbremse med med fodgængerbeskyttelse og kan forsynes med sikkerhedsassistenter som aktiv fartpilot, vognbane- og køassistent, skilteassistent og trailer assist, der hjælper dig med at holde traileren på ret kurs, når du bakker. Endelig kan Karoq fås med Skoda Connect, der bl.a. selv ringer efter hjælp, hvis du er kørt galt.

To benzinmotorer og tre diesel
Motorerne er naturligvis også fra VW-koncernens enorme udvalg af maskiner. Tjekkerne har plukket to benzin- og tre dieselmotorer ned fra hylderne i Wolfsburg: Turbobenzinerne 1.0 TSI med 115 hk og 1.5 TSI ACT med 150 hk og cylinderfrakobling samt oliebrænderne 1.6 TDI med 115 hk og 2.0 TDI med enten 150 hk eller 190 hk.

Alle motorer fås med et 7-trins DSG-automatgear, men i topmodellen 2.0 TDI 190 hk er det standardudstyr sammen med 4×4. Også de to motorer med 150 hk kan fås med firehjulstræk.

De danske priser på Karoq ventes først klar umiddelbart før den danske premiere i begyndelsen af det nye år. Ved at gøre Karoq hele 16 cm længere end den Yeti, som den afløser, gør Skoda formentlig plads til en mindre, Fabia-baseret crossover. VW og Seat har lignende planer om at lave crossover-udgaver af henholdsvis Polo og Ibiza.

Karoq bliver første Skoda, der kan udstyres med et infotainment-system, der også selv kan tilkalde hjælp, hvis du kører galt.
Karoq bliver første Skoda, der kan udstyres med et infotainment-system, der også selv kan tilkalde hjælp, hvis du kører galt.

Navnet Karoq er i øvrigt en sammensat størrelse, der oven i købet hænger lidt sammen med storebror Kodiaq: Navnet er inspireret af Kodiak-øhavets indianske befolkning. De kalder en bil ‘Kaa Raq’, mens en pil, der som bekendt er en del af Skodas logo, hedder ‘Ruq’. Skoda har trukket de to ord sammen og døbt bilen Karoq…

Læs også: Skoda slipper bjørnen løs

[email protected]

 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here