Første kig ind i Toyotas crossover-diamant

Også indvendig kaster Toyota forsigtigheden overbord med den kommende crossover, C-HR, der får dansk premiere til nytår.

Vi har tidligere vist billeder af Toyota C-HR, en fræk crossover designet af danske Stephan Rasmussen, der i dén grad gør op med det japanske mærkes ry for at lave biler til konservative kontornussere.

Nu giver japanerne os så et kig ind i bilens kabine. C-HR – det står for Coupé High Rider – bryder også indvendig med mange Toyota-dogmer. Væk er mange af de klodsede knapper og selv det klassiske digitalur er endelig pensioneret. I stedet domineres instrumentpanelet af en 8-tommers trykfølsom skærm med Toyotas nyeste multimediesystem med mulighed for opkobling til internettet, download af nyttige apps og integration af din smartphone.

”Vi har arbejdet på selv de mindste detaljer i kabinedesignet og udfordret standarderne for at skabe et stilfuldt og harmonisk interiør. Vi synes i al beskedenhed, at vi har formået at skabe den bedste interiør kvalitetsfornemmelse, der nogensinde er set i en Toyota,” lover Mehmet Fatih Kale, senior designingeniør hos Toyota i Europa.

Mens Toyota i USA – med hjælp fra danske Rasmussen – har haft ansvaret for C-HR’s udvendige design, er kabinen udviklet i Europa efter europæisk smag. Diamant-inspirerede former ude og inde binder dog bilens ydre og indre sammen. Mange knapper, dørbeklædningen, loftsbeklædningen og højttalernes design, ja selv viserne i instrumentpanelet har således samme diamant-lignende former som præger C-HR udvendigt.

Toyota C-HR er en kompakt crossover. Til nytår gør den op med vores forestillinger om, hvordan en Toyota ser ud.
Toyota C-HR er en kompakt crossover. Til nytår gør den op med vores forestillinger om, hvordan en Toyota ser ud.

Teknikken er også innovativ med fjerde generation af Toyotas hybridteknologi. Dermed er der lagt op til en bil, der klarer sig særligt godt i byen med et hidtil uset lavt brændstofforbrug i klassen på gennemsnitligt 27

Årsagen skal findes i den helt nye 1,8-liters benzinhybridmotor. Med historisk høj termisk effektivitet for benzinmotoren på over 40 procent er den, sammen med eldrift, med til at give C-HR et snitforbrug på 27 km/l ved blandet kørsel.

Et billigere alternativ bliver Toyotas nye 1.2-liters turbobenzinmotor med116 hk, der både kan fås med manuelt gear og trinløst automatgear i C-HR.

Udvidet sikkerhedspakke
Toyota er også endelig kommet i gear, når det gælder moderne sikkerhed: C-HR kommer som standard med Toyotas sikkerhedspakke Safety Sense, der bl.a. byder på automatisk nødbremse, der også bremser for fodgængere, vognbaneassistent, skiltelæser og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset. Adaptiv fartpilot, der selv sørger for at holde afstand til den forankørende, er også en del af pakken.

Toyota C-HR får dansk premiere omkring årsskiftet. Priserne kendes endnu ikke, men konkurrenterne bliver modeller som Honda HR-V, Nissan Qashqai og Mazda CX-3, så vi gætter på startpriser omkring den kvarte million kr.

Læs mere om C-HR: Dansk design gør Toyota frækkere

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here