Ford-finet crossover på vej til Danmark

Et omfattende facelift og europæisk produktion sender endelig ’verdensbilen’ Ford EcoSport til Danmark. Den kompakte crossover får dansk premiere i begyndelsen af 2018.

Alle bilmærker med respekt for kundernes ønsker, sprøjter nye crossover-modeller i disse år. De højbenede biler er fortsat den hurtigst voksende bilklasse i Europa og ikke mindst de mere kompakte modeller som Renault Captur og Nissan Qashqai har taget bilkøberne med storm.

Det ved de alt om hos Ford, der i årtier har solgt enorme mængder crossovers og de lidt større SUV-typer. Dog mest i USA, mens det mest har været den mellemstore Ford Kuga, der har trukket læsset i Europa. Ford har med andre ord længe savnet en mindre crossover, der kunne tage konkurrencen op med højbenede hits som førnævnte Captur, Peugeot 2008 og den sværm af lignende modeller, der er på vej i Europa.

Fords løsning har været den klassiske ’verdensbil’ – en model udviklet til hele verden. I dette tilfælde den brasiliansk udviklede og producerede EcoSport, der faktisk allerede så dagens lys i 2012. EcoSport tog den først den store sejltur til Europa i 2014 – og kun i nogle lande. Den danske importør var en blandt flere, der valgte at klappe hesten og se tiden lidt an.

Trods sin status som verdensbil er EcoSport nemlig især udviklet til det sydamerikanske marked, hvor en lav pris og evnen til at forcere dårlige og hullede veje tæller noget mere end lækker finish og det sidste nye sikkerhedsudstyr.

Ford EcoSport ser højere og smallere ud end konkurrenter som Renault Captur og Mazda CX-3. Bagagerummet sluger relativt beskedne 334 liter.
Ford EcoSport ser højere og smallere ud end konkurrenter som Renault Captur og Mazda CX-3. Bagagerummet sluger relativt beskedne 334 liter.

Produktion flyttes til Rumænien
Men nu sker der noget. På biludstillingen i Frankfurt løfter Ford ikke alene sløret for et kraftigt facelift af EcoSport, produktionen til det europæiske marked flyttes også ’hjem’ til Rumænien. Her har Ford investeret 1,5 milliarder kroner i fabrikken i Craiova, så EcoSport bedre kan konkurrere med europæiske rivaler.

Moderne sikkerhedsteknologi som automatisk nødbremse kigger vi dog fortsat forgæves efter. Til gengæld er EcoSport opgraderet med en ny kabine, der er kraftigt inspireret af den nye Fiesta, har det meste i moderne infotainment som en op til 8-tommer stor betjeningsskærm, mulighed for lyd fra B&O Play og ikke mindst højere ’lækkerhedsfaktor’ med flere bløde materialer.

Designet er også opgraderet med en mere stilren bagende – der dog kan pyntes op med udvendigt placeret reservehjul som i de gode gamle Jeep-dage – og en ny front med en grill, der næsten kan matche dem, vi kender fra Fords amerikanske pick-up trucks.

Ford selv taler om en ’forfinet’ EcoSport. Det skal blive spændende at se, om det lykkes at gøre en brasiliansk udviklet bil tilstrækkeligt attraktiv til sædvanligvis kræsne europæere.

Motorerne fejler i hvert fald ikke noget. Fords fine trecylindrede Ecoboost turbobenzinmotor på 1,0 liter kan fås med enten 100, 125 eller 140 hk, mens diesel-alternativet er en nyudviklet 1,5 liters diesel med op til 125 hk. Modsat mange af konkurrenterne kan EcoSport også udstyres med ægte firehjulstræk ligesom der kommer særligt sportslige ST-udgaver.

Danske priser kendes først, når EcoSport kommer tættere på dansk introduktion – det sker i løbet af foråret 2018.

Læs også: Ford gadekryds til Danmark med forsinkelse 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here