Her er vinderne af Europas bilsalg

Tre ‘mindre’ bilmærker oplevede den største fremgang i Europa i 2015: Jaguar, Smart og ikke mindst Fiat, der ramte plet med to kompakte crossovers.

Det var ikke kun i Danmark, at der var fart på bilsalget i 2015. Det europæiske bilsalg under ét steg med 9,2 procent til 14,2 millioner biler sidste år. Det var en væsentligt større stigning end forudset – men også tiltrængt efter adskillige år med krise og lavt bilsalg.

Især tre bilkoncerner fik deres bilsalg op i gear i 2015, skriver brancheavisen Automotive News Europe.

Bedst gik det for den indisk-ejede Jaguar Land Rover-familie med en fremgang i Europa på solide 25 procent. Topsælger var den nye Land Rover Discovery Sport SUV, men også Jaguars nye BMW 3-serie-udfordrer, den elegante og velkørende XE, fik masser af europæere til at hive tegnebogen op af lommen. I alt lykkedes det Jaguar Land Rover at sælge flere end 180.000 biler i Europa i 2015.

Daimler-koncernen, der råder over luksusmærket Mercedes-Benz og miniputbilerne fra Smart, havde også et forrygende år med en samlet fremgang på 17,7 procent. Her var det især koncernens mindste, den to-personers Smart ForTwo, der trak salget op på den gode side af 833.000 biler. Efterspørgslen på den nye Mercedes C-klasse var også stærk, hvilket danske bilkøbere kan nikke genkendende til: Mens Smart og for den sags skyld Land Rover Discovery Sport og Jaguar XE må betegnes som liebhaverbiler herhjemme, er C-klassen blandt de bedste sælgende firmabiler i Danmark.

Fiat hitter med kompakte crossovers
Endelig kom den nysplejsede italiensk-amerikanske Fiat Chrysler-koncern overraskende godt igennem 2015 i Europa. Koncernens salg gik 13,6 procent frem, hvilket er den tredje største stigning blandt alle bilkoncerner. Samlet solgte Fiat-Chrysler flere end 872.000 biler, og det skyldes ikke mindst den lille Jeep Renegade crossover/offroader, der var med til mere end at fordoble det europæiske bilsalg.

For at gøre succesen komplet, løftede Renegades tekniske søsterbil, Fiat 500X, samtidig Fiat-salget markant. Dermed har Fiat Chrysler-boss Sergio Marchionne tilsyneladende ramt plet igen: Han er manden bag sammenlægningen med amerikanske Chrysler-Jeep og har med duoen Jeep Renegade/Fiat 500X fået det maksimale ud af hele to nye modeller i klassen for kompakte crossovers, den hurtigst voksende i Europa.

Ingen vindere uden tabere – især ét mærke skiller sig negativt ud, når man vurderer det europæiske bilsalg i 2015: Chevrolet, der er en del af den amerikanske GM-koncern, solgte kun 3.521 biler i Europa sidste år. Der er dog en god forklaring på nedturen: Chevrolet trak sig helt ud af Europa i 2015. I stedet vil GM satse mere på sit tyske traditionsmærke, Opel.

Japanske Honda kan heller ikke være tilfreds med en samlet tilbagegang på 1,4 procent i 2015. Slet ikke når landsmændene hos Mitsubishi gik hele 30 procent frem og dermed rykkede forbi Honda i samlet salg. Ifølge Automotive News er det første gang i 30 år, at Mitsubishi sælger flere biler i Europa end Honda.

Læs også: Bilsalg slog alle rekorder i 2015

[email protected]

1 COMMENT

  1. I din artikel skriver du, at Fiat har oplevet stor fremgang i Europa i 2015.- Sjovt nok har Fiat i Danmark haft en tilbagegang på 18% i markedsandel ( i følge FDM).

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here