Her er årets bedste motorer

Dieselmotorerne sat i skammekrogen ved ‘Engine of the Year 2016’. Hybrid markerer sig i stedet. Se de bedste motorer i alle 10 klasser her samt bilerne de ligger i.

Dieselmotorerne var stort set sat i skammekrogen ved 2016-udgaven af den internationale ‘Engine of the Year’ kåring, der for nylig blev afholdt i Stuttgart.

Måske skyldes det ‘dieselgate’, som afslørede snyd med udledning af de skadelige NOx-partikler på VW-biler i USA og siden bredte sig til andre mærker og efterfølgende har gjort dieselmaskiner ‘politisk ukorrekte’. Eller måske snarere at det især er på benzin- og hybridfronten, at udviklingen går hurtigt disse år.

Årsagen kendes ikke, men faktum er, at der kun er ganske få diesel-motorer på topplaceringer i de respektive 10 klasser. Se oversigten nederst på siden.

På Hvilkenbil.dk retter vi straks blikket mod de mindste motorer, som ligger i langt de fleste af de biler, danskerne køber.

I klassen for de aller mindste maskiner – dem under 1,0 liter – er det imponerende nok Fords EcoBoost, der for femte år i træk løber med sejren her.

Ifølge Hvilkenbil.dks redaktør er det ganske fortjent.

“Andre forsøger at gøre Ford kunsten efter, men det er ikke lykkes endnu, selv om konkurrenterne har haft en årrække til at indhente Fords forspring,” siger Jens Velling, der har beskæftiget sig med bilindustrien i snart 25 år.

“Fords EcoBoost er fortsat lige en ’my’ mere omdrejningsvillig og livlig end Opels ellers glimrende nye 1,0 turbo,” begrunder Hvilkenbil.dks redaktør.

Hans favorit blandt de mindre motorer hører dog til i klassen fra 1,0 til 1,4 liter. Det er PSA-koncernens 3-cylindrede turbobenziner med 110 og 130 hk, som fås i Peugeot 208, 308, Citroën C3, C4 Cactus og en række andre af danskernes favoritbiler.

Sådan her lød hans begejstring over motoren i en test af Citroën C4:

Fantastique, som de siger i Frankrig. Vi havde ikke troet Fords formidable trecylindrede EcoBoost turbobenziner ville blive indhentet så hurtigt, men de franske ingeniører har læst på lektien. Opskriften er den samme: Lille (1,2 liter) slagvolume, turbolader og tre cylindre. Men Citroën får hele 130 hk og 230 Nm ud af de samme ingredienser, og de spiller max med punch i overhalingerne, dæmpet snerren under acceleration og stilhed ved marchfart. Citroëns nye maskine er den første benziner, der er lige så god – ja bedre – end mærkets traditionelt fine dieselmotorer.”

Tilbage til den lille Ford-motor under 1 liter. Den har de 65 dommere fra 31 lande også masser af roser til:

”Den kombinerer fremragende køreegenskaber, brændstoføkonomi, raffinement og teknologi. Og det er en kombination, der fortsætter med at sætte standarden i klassen; på trods af øget konkurrence fra andre globale bilproducenter,” lyder skudsmålet.

Ford vinder foran 32 konkurrenter
Flere og flere bilmærker er de seneste år hoppet med på ’down-sizing’-vognen.

I år satte den lille, tre-cylindrede 1.0 EcoBoost motor derfor hele 32 konkurrerende motorer til vægs – 19 flere end EcoBoost konkurrerede mod, da den første gang vandt prisen i 2012.

I øvrigt har Fords 1.0 EcoBoost tidligere skrevet historie. Tre gange har den dynamiske turbomotor nemlig vundet hovedprisen som verdens bedste motor i Engine of the Year. Årets klassesejr er den niende pris, som EcoBoost har hentet hjem.

Med 100 hk, 125 hk, 140 hk og endda 180 hk (i en Ford Fiesta R2 rallybil), er den 1.0-liters EcoBoost motor repræsenteret i hele 11 forskellige Ford-modeller i 72 lande verden over.

I sin 140 hk-udgave, leverer motoren faktisk mere kraft, set i forhold til sin størrelse, end en Bugatti Veyron med over 1000 hk!

Teknologien i Fords EcoBoost benzinmotorer er nu også introduceret i den nyeste dieselmotor fra Ford, den 2.0-liters EcoBlue, lanceret i Ford Transit tidligere på året.

Herunder har vi listet klasse-vinderne i de mindre motorstørrelser, der er mest solgt i Danmark.

FAKTA: Vindere i Engine of the Year 2016

Se vinderne i alle kategorier og de bil-modeller, motorerne ligger i:

Under 1,0 liter: 

Ford 0,998 liter 3-cylinder turbo, 348 point
(Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max (100hk, 125hk), Fiesta Red/Black (140hk), Mondeo, EcoSport (125hk), Tourneo Connect / Courier)

Volkswagen 0,999 liter 3-cylinder turbo, 223 point
(Audi A1 (95 hk), Seat Leon, Volkswagen Golf (115 hk), Volkswagen Up (90 hk), Polo (95 hk, 110 hk), Seat Ibiza (85 hk))

BMW 0,647 liter 2-cylinder elektrisk m benzin rækkeviddeforøger, 164 point
(BMW i3 (170 hk))

General Motors 0,999 liter 3-cylinder turbo, 122 point
(Opel Adam, Corsa (90 hk, 115 hk), Astra (105 hk))

Fiat Chrysler 0,875 liter 2-cylinder turbo, 96 point
(Fiat 500 (80hk, 85 hk, 105 hk), Panda (85 hk), Alfa Romeo Mito, Fiat 500L, Punto (105 hk), Lancia Ypsilon (85 hk))

Renault / Nissan 0,898 liter 3-cylinder turbo, 71 point
(Renault Clio, Captur, Twingo, Dacia Sandero, Logan MCV, Smart Fortwo, Forfour (90 hk))

1,0-1,4 liter:

PSA Peugeot Citroen 1.2-liter 3-cylinder turbo, 228 point
(Peugeot 208 (110 hk), 308, 2008 (110 hk, 130 hk), 3008, 5008 (130 hk), Citroen C3, C3 Picasso, C4 Cactus (110 hk), C4, DS3 (110 hk, 130 hk), C4 Picasso / Grand Picasso, DS4 (130 hk))

BMW 1.2-liter 3-cylinder turbo, 174 point
(Mini One (75hk, 102hk))

Volkswagen 1.4-liter TFSI el-benzin hybrid, 154 point
(Volkswagen Golf GTE, Audi A3 e-tron (204 hk), Volkswagen Passat GTE (196 hk))

Fiat Chrysler 1.4-liter MultiAir turbo, 108 point
(Fiat 500 (137hk), 500L (120hk, 162hk), 500X (140hk, 162hk, 170hk), 124 Spider (140hk, 162hk), Punto (135hk), Alfa Romeo Mito (140hk, 170hk), Giulietta (170hk), Dodge Dart (162hk), Jeep Renegade (140hk, 162hk, 170hk))

Volkswagen 1.4-literTFSI, 102 point
(Volkswagen Beetle, Touran / Cross Touran, Sharan (150hk), Golf, Passat (125hk, 150hk), Scirocco (125hk), Jetta, Golf Cabriolet (122hk), Audi A1, A3, (125hk), A4, Q3 (150hk), Seat Ibiza (140hk), Leon (122hk, 150hk), Toledo (122hk), Skoda Rapid, Yeti (125hk), Octavia (140hk), Superb (125hk, 150hk))

Volkswagen 1.4-liter TFSI ACT, 97 point
(Volkswagen Golf, Polo, Audi A3, Seat Leon (150 hk))

1,4-1,8 liter
BMW 1.5-liter 3-cylinder el-benzin hybrid, 260 point
(BMW i8 (362hk))

BMW 1.5-liter turbo, 152 point
(BMW 116i (109hk), 118i (136hk), 218i, 218i Active Tourer, 318i (136hk), X1 18i (150hk), Mini Cooper, Clubman Cooper (136hk), Clubman One (102hk))

Audi 1.8-liter TFSI, 125 point
(Audi A1 (192hk), A3 (180hk), A5 (144hk), A6 (190hk), Seat Ibiza Cupra (180hk), Leon (180hk), Skoda Octavia (180hk), Superb (160hk), Yeti (152hk, 160hk), Volkswagen Jetta, Beetle (170hk), Passat, Polo GTI, Golf, Touran / Cross Touran (180hk))

Toyota / Lexus 1.8-liter el-benzin hybrid, 103 point
(Toyota Auris / Corolla, Prius / Plug-in Prius (122hk), Lexus CT 200h (136hk))

BMW/PSA Peugeot Citroen 1.6-liter turbo, 94 point
(BMW 114i (102hk), 320i (170hk), Mini Countryman Cooper S, Paceman Cooper S (190hk), Countryman Cooper Works, Paceman Cooper Works (218hk), Peugeot 208, 308, 508, 3008 (156hk), 5008 (165hk), 208 GTI (208hk), 308 GT (205hk), Citroen DS3 (165hk), DS3 Racing (202hk), DS4 (165hk, 210hk), C4 Picasso / Grand Picasso (165hk), DS5 (165hk, 200hk))

Mercedes-Benz 1.6-liter turbo, 54 point
(Mercedes-Benz A160, B160 (102hk), C160 (129hk), A180, CLA180, B180, GLA180 (122hk), A200, CLA200, B200, GLA200, C180 (156hk), Infinti Q30 (122hk, 156hk))

1,8-2,0 liter:
Mercedes-AMG 2-liter turbo, 209 point
(Mercedes-Benz A45 AMG, CLA45 AMG (360hk), GLA45 AMG (381hk))

Audi 2-liter 4-cylinder TFSI, 188 point
(Audi S1 (231hk), TT (230hk), TT S (310hk), S3 (300hk), A4 (190hk, 252hk), A5 (225hk), A6, A7 (252hk), Q3 (180hk, 220hk), Q5 (180hk, 225hk), Seat Leon Cupra (265hk, 290hk), Alhambra (200hk), Skoda Octavia RS (220hk), Superb (200hk, 280hk), Volkswagen Golf GTi (220hk, 230hk), GTi Clubsport, Cabriolet R (265hk), Golf R (300hk), Jetta (200hk), Passat (220hk), CC (210hk), Beetle (170hk, 211hk), Scirocco (180hk, 220hk), Scirocco R (280hk), Sharan (200hk), Tiguan (180hk))

Volvo 2-liter turbo/kompressor el-benzin hybrid, 174 point
(Volvo XC90, S90 (407hk))

Porsche 2-liter turbo, 123 point
(Porsche 718 Boxster (300hk))

Volvo 2-liter turbo-kompressor 4-cylinder, 109 point
(Volvo S60, S90, V60, XC60 (306hk), XC90 (320hk))

BMW 2-liter twin-turbo 4-cylinder diesel, 91 point
(BMW X1 16d, 316d (116hk), 118d, 218d, 318d, 518d, X1 18d (150hk), 318d Gran Turismo (143hk), 120d, 220d, 520d (190hk), 520d Gran Turismo (184hk), X1 20d (163hk, 184hk), 125d, 425d, 525d (218hk), 225d (224hk), 320d (163hk, 184hk, 190hk), X3 18d (150hk), X3 20d, X4 20d (190hk), X5 25d (218hk), Mini Cooper SD (170hk), Clubman Cooper SD (190hk), Countryman Cooper SD, Paceman Cooper SD (143hk), Clubman Cooper D (150hk), Countryman Cooper D, Paceman Cooper D (112hk))

Kilde: Engine of the Year 2016

Læs mere: Vinderne og ’runners up’ i de større klasser

[email protected]

4 Kommentarer

  1. Ligner en tysk test, ellers kunne der umulig have været så mange tyskere på.
    Bemærker det totale fravær af alle de bedste maskiner på markedet, fra Honda og Mazda ?
    Useriøst!

  2. Hvorfor laves så mange biler med 3 cylindre i stedet for 4?
    Jeg havde engang en seat 600 med 4 cylindre. Det giver ingen mening.
    Er bilerne lettere idag end de var for 20-30 år siden?

    • Hej Paul. Den korte forklaring er, at bilfabrikkerne prøver at reducere forbruget med færre cylindre. At det så i praksis sjældent lykkes, fordi de små motorer udstyres med turbo for at bevare kræfterne, er så en anden snak 🙂 Bedste hilsner, Jens, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here