High-tech spydspids for Toyotas hybrid-satsning

Ladehybrid-udgaven af Toyota Prius er spækket med udstyr, kører over 60 kilometer på ren el og mestrer også motorvej uden brug af benzinmotoren. Prius Plug-in er blot den første af flere ladehybrider fra Toyota.

Mens konkurrenterne har lanceret lade-udgaver af hybridbiler, har Toyota beskedent holdt sig tilbage. Japanerne opfandt ellers hybrid-teknikken, hvor en benzinmotor og elmotor sammen med et mindre batteri deles om opgaven med at føre bilen så miljøvenligt frem som muligt, og sidder i dag tungt på markedet for hybridbiler over alt i verden. Ikke desto mindre har konkurrenterne været hurtigere til at udvikle teknikken med såkaldt plug-in hybrider, hvor det indbyggede batteri kan lades op per stikkontakt. Det øger rækkevidden på ren el og reducerer brændstofforbruget yderligere.

Det er modeller som VW’s GTE-udgaver af Golf og Passat, flere Hyundai- og Kia-modeller, men også luksusmærker som BMW og Mercedes, der på den måde har udfordret den ubestridte nummer ét inden for hybridbiler.

Men nu er Toyota klar til at slå tilbage. Ret beset gjorde japanerne det allerede for et år siden, men først nu kommer mærkets første ladehybrid til Danmark. Først med den seneste reducering af registreringsafgiften er prisen nemlig kommet ned i et niveau, hvor Prius Plug-in er konkurrencedygtig.

Både for og bag adskiller designet af Prius Plug-in sig fra den almindelige Prius. Særligt bagenden er fortsat meget futuristisk - for at spare vægt, er bagklappen lavet i kulfiber.
Både for og bag adskiller designet af Prius Plug-in sig fra den almindelige Prius. Særligt bagenden er fortsat meget futuristisk – for at spare vægt, er bagklappen lavet i kulfiber.

Pris fra 344.000 kr.
Billigste model koster ganske vist 334.000 kroner – samme pris som Prius uden lademulighed – men så er der heller ikke sparet på udstyret. Avancerede detaljer som adaptiv fartpilot, navigation, fuld LED forlygter af matrix-typen og ikke mindst fuld sikkerhedspakke med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og alarm for krydsende trafik bag bilen, aktiv vognbaneassistent, advarsel mod biler i den blinde vinkel, vejskilteassistent og fjernlysassistent er standard.

Vi havde lejlighed til en kort prøvetur under den danske præsentation, og her gør Prius Plug-in umiddelbart et godt indtryk: Køreegenskaberne er tydeligt udlagt til komfort og Prius Plug-in byder på støjsvag og behagelig kørsel – især på ren el, som bilen klarer med helt op til 135 km/t. Dermed kan Prius Plug-in køre elektrisk på kortere motorvejsstrækninger. Sammen med en rækkevidde på ren el på op til 63 km – 50 km er nok mere realistisk – vil mange bilister altså kunne klare den daglige pendling til og fra arbejde på ren el og først på længere ture få behov for den indbyggede benzinmotor.

Fuld opladning på to timer
Ladetiden for det indbyggede batteri er nemlig relativt kort: Blot to timer tager en fuld opladning i en af de offentlige ladere fra f.eks. Clever eller E.On. Bruger du den almindelige stikkontakt derhjemme, kan en fuld opladning klares på lidt over tre timer. Bilister, der virkelig vil udnytte Prius Plug-in som elbil, kan lade ubegrænset hos Clever for et månedligt abonnement på 299 kr.

En anden ting man lægger mærke til i Prius Plug-in er støjen fra den 1,8 liters benzinmotor. Eller rettere, hvor lidt støj, der er. Når det er nødvendigt at lade benzinmotoren hjælpe til, er dæmpningen tilsyneladende forbedret. Samtidig arbejder det ellers ofte udskældte, trinløse CVT-gear ved lavere omdrejninger end tidligere – det lægger også en dæmper på motorstøjen.

Til gengæld koster plug-in teknologien plads i bagagerummet: Her skal både være plads til et større batteri og et ladekabel, og så krymper bagagerummet fra 472 til 360 liter. Det er beskedent – og kan måske give problemer på den årlige ferietur med hele familien, der ellers kan glæde sig over god plads på bagsædet.

Alt i udstyr, joy-stick gearvælger og masser af informationer om hybridsystemet præger kabinen i Prius Plug-in. Men også ganske nydelige materialer og god plads.
Alt i udstyr, joy-stick gearvælger og masser af informationer om hybridsystemet præger kabinen i Prius Plug-in. Men også ganske nydelige materialer og god plads.

Flere plug-in modeller på vej
Det er nok et mindre problem for kunder til Prius Plug-in. Den danske Toyota-importør vil helst ikke bruge betegnelsen topmodel, men med sit futuristiske design og omfattende udstyr ligner plug-in udgaven af Prius en model, der kan tiltrække bilentusiaster med hang til high-tech og et bæredygtigt image. Det sidste er der stadig mere prestige i, og dermed kan Toyota måske også hugge kunder fra de dyrere bilmærker.

Hos den danske importør ser man da også optimistisk på mulighederne, men nøjes med at forvente et ’tre-cifret salg’ på årsbasis.

”Plug-in markedet er vigtigt for os, for det vil vokse meget i de kommende år, siger Anders Tystrup, pressechef for Toyota Danmark.

”Med Prius Plug-in har vi også den fordel, at modellen egentlig blev lanceret for et år siden. Derfor har vi i dag ingen leveringsvanskeligheder som nogle af konkurrenterne, og det kan give modellen en fordel, forudser han.

Prius Plug-in er blot den første ladehybrid fra Toyota – flere er på vej. Den fjerde generation af Toyotas hybrid-system som Prius benytter, er nemlig meget kompakt og derfor relativt nem at benytte i andre modeller. Vi gætter på, at vi snart vil se plug-in versioner af kommende Toyota-nyheder som Auris, RAV4 og C-HR.

Læs mere: Endelig en Toyota ladehybrid til Danmark 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here