Høj og smal er højeste dækmode

Store og brede dæk er snart helt yt på moderne familiebiler. Nu skal dækkene være store, men smalle til gavn for både udseendet, miljøet og komforten.

Modehusenes modeller på catwalk’en skal være høje og tynde. Nu breder den tendens sig til bildæk.

Hvor 20 tommer hjul ind til for nylig har været forbeholdt store SUV’er, sportsvogne og ’Brian’er’ i stylede BMW’ere, holder de store hjul nu deres indtog blandt familiebilerne. ’Tall and Narrow’, altså højt og smalt, er det nye sort til bilens sorte fodtøj.

Den nye Renault Scenic bliver en af de første med store, smalle hjul. Den monteres med én dækdimension, 195/55R20 fra Goodyear, som passer til alle modeller af bilen. Vi kender også looket fra elbilen BMW i3.

Renault monterer 195/55R20 95H XL Goodyear EfficientGrip Performance og 195/55R20 95H XL Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 på alle nye Scenic. Disse dæk har været på markedet siden juli i år. Goodyear EfficientGrip Performance Tall and Narrow kunne for nylig ses ved Renaults stand på Geneva Motorshow, hvor dækkene var monteret på den nye Scenic.

Fordelen ved de smalle dæk er, at de sparer på brændstoffet i kraft af ultralav rullemodstand, der hjælper bilproducenterne med at overholde kravene til CO2-udslip.

Tall and narrow - høj og smal - kalder producenten Goodyear den nye dækmode.
Tall and narrow – høj og smal – kalder producenten Goodyear den nye dækmode.

Forbedrer også komforten
Et smalt dæk på en stor hjulstørrelse giver Scenic en lang og smal kontaktflade i stedet for en bred, hvilket giver bedre aerodynamik, og dermed lavere brændstofforbrug, lavere støjniveau og mindre tendens til akvaplaning. Jo større fælgdiameter, desto mindre risiko er der samtidig for deformation af dækket. Desuden udvikler dækket mindre varme, hvilket igen medfører lavere rullemodstand, skriver Goodyear i en pressemeddelelse.

Et højt dæk kan også forbedre komforten (ved samme dæktryk), da den større diameter absorberer flere ujævnheder i vejen, viser tests som Goodyear har gennemført fra 2013 til 2016 på sin egen prøvebane i Mireval og Renaults prøvebane i Aubevoye.

Roland Close, Director Tire Technology OE Consumer EMEA for Goodyear, siger:
”Efter de første test var Renaults ingeniører og designere overbeviste om, at Tall and Narrow-dækkene ville hjælpe dem med at opfylde deres strenge krav til ultralav rullemodstand – uden at gå på kompromis med de øvrige testkriterier.”

Goodyear bliver eneleverandør af 195/55R20 95H XL inden for helårsdæk, og de tilbyder også et vinterdæk, 195/55R20 95H XL Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, til udskiftningsmarkedet fra september 2016.

Læs også: Her er de bedste sommerdæk i 2016

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here