Honda opruster på automatgear

11 trin og triplekobling – Honda løfter overliggeren for avancerede automatgear. Formålet er hurtigere gearskift og lavere forbrug.

7, 8, 9, 10 – ingen højere?

Udviklingen indenfor automatgear fortsætter for fuld fart. For blot få år siden var VW-koncernens automatgear med 6 trin og dobbeltkobling det vildeste, vi havde set – siden har vi fået automatgear med både 8, 9 og 10 trin.

Honda vil ikke stå tilbage og arbejder ifølge svenske automotorsport.se på et nyt automatgear, der ikke blot får 11 trin men også tredobbelt kobling. Dermed er gearkassen altid klar til næste skifte – uanset om det er op eller ned – hvor en dobbeltkoblingsgearkasse i sagens natur ’kun’ er klar til enten at fortsætte med ned- eller opgearinger. I de tilfælde, hvor du har brug for et ’modsatrettet’ gearskifte, vil en triplekobling være hurtigere, fordi den altid er klar til indgreb. Ud over hurtigere skift bliver selve skiftet også mere blidt.

Den afgørende grund til, at der er udbrudt et teknisk ’våbenkapløb’ for automatgear, er dog at de kan nedsætte bilernes brændstofforbrug. Hvor meget Honda kan hente her ved at benytte 11 trin og triplekobling melder historien dog endnu intet om.

GM og Ford på vej med 10 trin
Konkurrenterne er godt med. Mens der endnu ikke er lanceringsdato på Honda’s 11-trins gear, er Ford og GM senere i år klar med et automatgear med 10 trin, som de to amerikanske bilgiganter har udviklet i fællesskab. Her handler det især om hurtige skift; GM-Ford automatgearet skifter angiveligt hurtigere end Porsches tilsvarende 10-trins automatgear med dobbeltkobling, der ellers regnes for det ypperste i dag.

Omvendt har VW-koncernen lagt lignende planer om et 10-trins automatgear med dobbeltkobling på hylden. Angiveligt fordi koncernen bliver nødt til at spare på udviklingsomkostningerne på grund af stigende omkostninger til dieselskandalen. Her blev VW afsløret i fusk med emissionerne i 11 millioner dieselbiler, og sagsanlæg herfra koster VW milliarder af kroner.

Læs også: Flere skifter til automatgear

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here