Honda viser ny designstil

Honda forenkler designet med to nye el-konceptbiler, der har vakt opsigt på biludstillingen i Tokyo. Den mindste kommer allerede til Europa i 2019 som en elbil til bykørsel.

Simpelt er godt. Sådan lyder det nye mantra hos japanske Honda, der overrasker med to markante stilstudier. Designet er forsimplet og forenklet helt ned i detaljen, og det er der kommet et par ualmindeligt vellykkede konceptbiler ud af.

Mindst og mest realistisk er Honda Urban EV, en kompakt tre-dørs hatchback, hvis ultra-stilrene design minder om den første VW Golf fra 1974. Urban EV er cirka 390 cm lang og får et lavt tyngdepunkt med batteripakken placeret undergulvet. Honda fortæller endnu intet om hverken batterikapacitet eller rækkevidde, men lægger op til, at Urban EV – som navnet antyder – især vil være beregnet til miljøvenlig bykørsel over kortere afstande.

Du kan skrive korte beskeder bag på Honda Urban EV til medtrafikanterne.
Du kan skrive korte beskeder bag på Honda Urban EV til medtrafikanterne.

Det sker i 2019, når de første, produktionsklare udgaver kommer til Europa. Først i 2020 følger hjemmemarkedet efter.

Om aflæggeren Honda Sports EV også kommer i produktion er ikke afgjort. Den lille, elektriske sportsvogn på størrelse med Mazdas berømte MX-5 roadster, benytter samme platform som Urban EV, men er udlagt som en stilsikker egoistbil for to. Ifølge Honda får Sports EV en let batteripakke, der sørger for gode køreegenskaber og en rækkevidde omkring 250 km. Hvis Sports EV får grønt lys, kan produktionen begynde i 2020

Øget satsning på el
De to konceptbiler markerer Hondas øgede satsning på elbiler. Hidtil har Honda fokuseret meget på brint som det bedste alternativ til forbrændingsmotorer, men i lighed med Toyota har Honda erkendt, at batterier formentlig vinder kampen om at blive det foretrukne drivmiddel i fremtidens biler.

Det spændende er, om Urban EV og Sports EV også indvarsler et nyt formsprog for Honda? Det mest sandsynlige scenarie er, at Honda her viser en ny og mere simpel og moderne stil, der er forbeholdt mærkets kommende elbiler. Konkurrenter som VW, Mercedes og BMW har en lignende designstrategi, hvor nye elbiler får deres eget, ofte mere futuristiske formsprog.

Sports EV er Hondas bud på en elektrisk sportsvogn a la Mazdas fantastiske MX-5.
Sports EV er Hondas bud på en elektrisk sportsvogn a la Mazdas fantastiske MX-5.

Læs også: VW satser halv billion på elbiler

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Hvorfor skrive at designet minder om den første VW Golf fra 1974, når Hondas inspiration jo nok kommer fra den originale Civic fra 1973?

    • Hej Peter. Du har helt klart en pointe: Så vidt jeg kan læse mig til, nævner Honda ikke selv den oprindelige Civic som inspiration for Urban EV, men de har mange stiltræk til fælles.
      Bedste hilsner, Jens, hvilkenbil.dk

  2. Minder mest om Honda Civic fra 70’erne, at den skulle ligne en Golf 1 er noget vrøvl, håber virkelig den bliver sat i produktion, og hvis prisen så er realistisk bliver min næste bil en Honda.
    Desværre trak Toyota deres IQ EV tilbage, da den ellers ville være den perfekte bybil, dog synes jeg, at Hondas Urban virkelig er vellykket, og hvis den så bare kan køre 200-250 km på en opladning, har man ikke brug for mere. Skulle da lige være mange mange flere ladestandere i hele landet.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here