Hybrid Hyundai er tre biler i én

Elbil, hybrid og ladehybrid – Hyundai Ioniq kommer i hele tre versioner, når koreanerne for alvor udfordrer Toyota i hybridklassen senere i år.

Når biludstillingen i Geneve slår portene op i marts, byder Hyundai på en ægte verdensnyhed: Hybriden Ioniq, der som verdens første bil kommer i hele tre udgaver; som ren elbil, som hybrid med både el- og benzinmotor og endelig som ladehybrid, hvor batteriet kan lades op i en stikkontakt.

Missionen for koreanerne er klar: Med Ioniq vil Hyundai for alvor udfordre Toyotas position som verdens ubestridte leder inden for miljøvenlige hybridbiler. Det er næppe tilfældigt, at Ioniq med sine fem døre og stærkt skrånende bagparti også designmæssigt lægger sig op af alle hybridbilers moder, Toyotas ikoniske Prius.

Særligt bagfra er ligheden mellem Hyundai Ioniq og Toyota Prius tydelig.
Særligt bagfra er ligheden mellem Hyundai Ioniq og Toyota Prius tydelig.

Ioniq er fra starten udviklet til at være en ægte tre-i-én’er: Platformen kan alt efter variant rumme forskellige størrelser batterier – ellers i stedet gøre plads til en benzinmotor. Batterierne er placeret lavt for at forbedre køreegenskaberne, mens brug af aluminium i motorhjelm, bagklap og undervogn holder vægten nede. Vindmodstanden er også reduceret. Med en luftmodstandsværdi på 0,24 cw er Ioniq blandt de mest vindglatte biler i verden – og matcher forbilledet Toyota Prius.

Automatgear med dobbeltkobling
Hyundai Ioniq kommer i første omgang som hybrid, der kombinerer en 1,6 liters benzinmotor med en elmotor og et mindre batteri. Systemydelsen er 141 hk, der overføres ved hjælp af et sekstrins automatgear med dobbeltkobling. Dermed adskiller Ioniq sig en smule fra Toyota Prius, der benytter et trinløst CVT-gear.

Senere udvides paletten med en ladehybrid-udgave, hvor det er muligt at oplade Ioniqs batteri i stikkontakten. Som Prius vil hybridudgaverne af Ioniq være i stand til at køre kortere strækninger udelukkende på strøm.

Hyundai er også på vej med en variant, hvor benzinmotoren udskiftes med større batterier og gør Ioniq til en rendyrket elbil. Koreanerne lover en rækkevidde på 300 km. Holder det stik, bliver Ioniq elbilen med markedets næstlængste rækkevidde efter Tesla Model S.

Også inde i kabinen satser Hyundai tilsyneladende på at blive det lidt mere afdæmpede alternativ til den meget futuristiske Toyota Prius. Førerpladsen ligner til forveksling en ‘almindelig’ Hyundais, men faktisk er Ioniq spækket med moderne elektronik og infotainment. Ikke mindst sikkerheden er prioriteret højt med automatisk nødbremse, sporassistent og et system, der holder øje med tværgående trafik i vejkryds, mens den trykfølsomme skærm både behersker Apple CarPlay og Android Auto.

Kabinen i Hyundai Ioniq er væsentligt mindre futuristisk end i Toyota Prius. Automatgearet har dobbeltkobling og seks trin.
Kabinen i Hyundai Ioniq er væsentligt mindre futuristisk end i Toyota Prius. Automatgearet har dobbeltkobling og seks trin.

Hyundai Ioniq kommer til Europa til efteråret, men eventuel dansk introduktion og priser kendes endnu ikke.

Læs også: Ny Toyota Prius i vovet design

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here