Hyundai sætter strøm til Kona

Hyundai Kona Electric var blandt favoritterne, men lang ladetid og begrænset plads kostede point.

Hyundai Kona Electric bliver den kompakte crossover-klasses første elbil. Kona Electric kommer med to batteripakker og får op til 470 kilometers rækkevidde med mulighed for hurtig-opladning.

Mens Opel Ampera-e formentlig kører uden om Danmark, løfter Hyundai nu sløret for en elbil, der har gode chancer for i stedet at blive en elektrisk ‘folkevogn’. Koreanerne gør nemlig alvor af deres løfter om at lancere den kompakte crossover Kona i en rent elektrisk udgave: Med tilnavnet Electric kommer Kona i to versioner: Dels med en batteripakke på 39 kWh med 135 hk og en rækkevidde på 300 km, dels med en batteripakke på hele 64 kWh, 204 hk og en rækkevidde på 470 km.

Dermed kan den kraftige udgave af Kona Electric konkurrere med både førnævnte Ampera-e, den kommende nye udgave af verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf, og sågar de stærke versioner af Tesla Model S – i hvert fald på rækkevidden.

Den delvist svævende midterkonsol med trykknapper i stedet for gearstang, forandrer fuldstændigt kabinen i Kona Electric.
Den delvist svævende midterkonsol med trykknapper i stedet for gearstang, forandrer fuldstændigt kabinen i Kona Electric.

De 300 og 470 kilometers rækkevidde er endda opgivet efter den nye og mere realistiske WLTP forbrugsnorm (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). For at sætte rækkevidden i perspektiv, svarer det til, at den kraftige Kona Electric ville have en teoretisk rækkevidde efter den gamle norm på cirka 600 km!

Samtidig oplyser Hyundai, at Kona Electric kan oplades til 80 procent kapacitet på mindre end en time. Dog ikke derhjemme i den almindelige stikdåse – lynladning kræver en 100 kWh hurtiglader.

Prisen er endnu ukendt, så det er for tidligt at sige, om Kona Electric kan sætte lidt fart i det flade, danske elbil-salg. Rækkevidden, den hurtige ladetid og ikke mindst designet, der gør Kona Electric til den første elbil i den populære klasse for kompakte crossovers, taler for det. De danske afgiftsregler for elbiler bliver med al sandsynlighed afgørende for, om Kona Electric så at sige tænder eller slukker hos de hjemlige bilkøbere…

Mere afdæmpet front
Netop designet er interessant. Som elbil behøver Kona Electric ikke et stort luftindtag i fronten, og den lukkede grill giver elbilen et mere afrundet og roligt udtryk end den anderledes hektisk udseende Kona med diesel- eller benzinmotor. Da platformen fra start er udviklet til eldrift, er batterierne gemt væk under gulvet. Det sikrer et lavt tyngdepunkt, mere dynamiske køreegenskaber og bevarer et relativt stort bagagerum på 373 liter.

Indvendig adskiller Kona Electric sig fra søsterbilen med digital instrumentering og en fladtliggende midterkonsol, hvor gearstangen er skiftet ud med fire knapper. Bag rattet er der skiftepaler, der gør det muligt for føreren at bestemme graden af motorbremse – og dermed hvor meget nedbremsninger skal lade på batteriet.

Kona er fra start udviklet til også at være elbil, derfor er alle batterier placeret i bunden af bilen - til gavn for både plads og køreegenskaber.
Kona er fra start udviklet til også at være elbil, derfor er alle batterier placeret i bunden af bilen – til gavn for både plads og køreegenskaber.

Hyundai Kona Electric forventes at komme til salg i sidste del af 2018.

Læs også: Kona – en cool koreansk crossover

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here