Ikonisk ‘rugbrød’ genopstår som selvkørende elbil

VW afslører konceptbilen ID Buzz – verdens første eldrevne og selvkørende MPV. Rækkevidden er hele 600 km, og det moderne rugbrød kan blive virkelighed i 2022, hvis interessen er stor nok.

Præcist et år efter at VW viste konceptbilen Budd-e som en moderne, elektrisk udgave af det legendariske rugbrød, går tyskerne nu all in på biludstillingen i Detroit. Konceptet hedder nu ID Buzz og ligner en moderne retro-version af rugbrødet. Meget passende eftersom det originale rugbrød var flower power generationens foretrukne køretøj i USA for 47 år siden, da der skulle køres til Woodstock festivalen for at høre Hendrix, ryge pot og nyde fri kærlighed.

Det moderne rugbrød er knapt fem meter langt og kan indrettes med op til otte sæder.
Det moderne rugbrød er knapt fem meter langt og kan indrettes med op til otte sæder.

ID Buzz summer også af frihed. Ifølge VW kan en produktionsklar udgave blive verdens første elektriske og selvkørende MPV. Planen er at det moderne, eldrevne rugbrød kan blive rygraden i VW’s mobilitetsselskab Moia, der skal tage kampen op med Uber og andre mobilitets-tjenester.

Batteri skjult i bunden
Konceptbilen har i hvert fald pladsen til det. Med en længde på knapt fem meter og en bredde og højde lige under to meter, er ID Buzz oppe i Transporter-størrelse. Da det enorme batteri på 111 kWh ligger fladt i bunden af den nyudviklede MEB-platform til elbiler, kan stort set hele kabinen udnyttes til passagerer og bagage. Her har designerne valgt en løsning med otte fleksible siddepladser, der både kan lægges ned og bruges som sovepladser eller vendes modsat køreretningen, hvis ID Buzz kører selv. Mens ID Buzz kan være klar til serieproduktion i 2022, vil fuldstændig autonom kørsel dog tidligst kunne lade sig gøre i 2025.

Førerpladsen er præget af et rat, der også fungerer som trykfølsom betjeningsenhed for f.eks. gearvælger og afviserblink. Gider du ikke køre selv, forsvinder det med et tryk ind i instrumentpanelet, hvorefter du kan dreje førersædet rundt og snakke med passagererne eller bare slappe af. Det meste af den øvrige betjening foretages med en centralt placeret skærm på størrelse med en iPad, der kan tages med ud af bilen.

Rattet i ID Buzz fungerer også som en slags tablet - og forsvinder, hvis du overlader styringen til bilen.
Rattet i ID Buzz fungerer også som en slags tablet – og forsvinder, hvis du overlader styringen til bilen.

Med elmotorer til både for- og bagaksel er ID Buzz firehjulstrukket som Teslas topmodeller. Kræfter er der også masser af. Med en systemydelse, der svarer til 374 hk, kan ‘rugbrødet’ nå 100 km/t på fem sekunder, mens topfarten er begrænset til 160 km/t. Mest imponerende er rækkevidden, der trumfer Tesla med 600 km på en opladning. Er batteriet ved at miste gnisten, kan det hurtiglades til 80 procent af kapaciteten på en halv time.

VW’s nye varemærke
ID Buzz summer også af nye tider for VW-koncernen. Efter dieselskandalen har den tyske bilgigant brug for at genopbygge sit sodsværtede image, og det skal ske med elbiler som ID Buzz. I 2025 vil VW sælge én million elbiler – det svarer til, at ca. hver tiende folkevogn skal køre på strøm. Som led i strategien opgiver VW også at sælge dieselbiler på det amerikanske marked – i stedet skal elbiler være koncernens nye varemærke.

Tilbage står spørgsmålet om, hvorvidt ID Buzz bliver til mere end et spændende bud på fremtidens folkevognsrugbrød. VW’s mærkechef, Klaus Bischoff, tror på det:

”Vi håber, at vi ved at vise konceptet også samtidig øger chancen for, at det bliver til virkelighed,” sagde han i forbindelse med afsløringen af ID Buzz i Detroit.

Det enorme batteri på 111 kWh er gemt væk nederst i bilen.
Det enorme batteri på 111 kWh er gemt væk nederst i bilen.

Læs også: Eldrevet rugbrød varsler nye tider for VW

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here