Kineserne kommer med discount-Volvo

Lynk & Co er et nyt kinesisk mærke, der vil indtage Europa med Volvo- teknik, europæisk design og avanceret elektronik. Salget starter i 2018 på nettet og fra små ’outlets’ i storbyerne.

Kineserne kommer med billige kvalitetsbiler, der vil ryste den etablerede bilindustri! Vi har hørt råbet så mange gange, at de fleste bare trækker på skuldrene og tænker ’lad dem bare komme, de kan jo ikke slå hul i en kinesisk papirvæg’.

Men nu råber medierne budskabet ud igen. Og denne gang tror vi mere på det end tidligere. Dels kommer det fra den veletablerede Geely-koncern, der med stort held har givet svenske Volvo et flot comeback. Dels er teknikken netop baseret på Volvo’s helt nye CMA-platform og moderne motorfamilie, der også omfatter hybrid og rene el-varianter.

Det nye, kinesiske bilmærke er døbt Lynk & Co. Et usædvanligt navn, der antyder mærkets ambition om at være førende inden for opkobling i ordets mest omfattende betydning. Det vil sige med førende infotainment, men også mulighed for at dele sin bil med andre, blandt andet ved hjælp af konstant opkobling til andre Lynk & Co ejere samt en særlig digital nøgle, der gør det let at dele bilen med andre. Endelig udvikles mærkets software som ’open source’ for alle med hjælp fra IT-giganter som Microsoft og Ericsson.

Lynk & Co kommer med et kantet, muskuløst design, der ikke ligner noget andet i SUV-klassen. Manden bag er den tidligere Volvo-designer, peter Horbury.
Lynk & Co kommer med et kantet, muskuløst design, der ikke ligner noget andet i SUV-klassen. Manden bag er den tidligere Volvo-designer, Peter Horbury.

Inspireret af Tesla
Opmærksomme læsere vil sikkert allerede her tænke, at Lynk & Co er inspireret af den californiske elbil-producent, Tesla. Det er i høj grad tilfældet – faktisk vil kineserne sælge bilen på samme måde som Tesla ved hjælp af internettet og få, men strategisk velplacerede butikker i Europas storbyer. Køber du en Lynk & Co, får du den leveret til døren, lige som firmaet henter og bringer, når bilen skal på værksted.

Når Lynk & Co ikke lyder som endnu en kinesisk papirtiger, skyldes det, at teknikken allerede findes på Volvos hylder og at der står solide navne bag den kommende introduktion. F.eks. er den tidligere Ford-boss Alain Visser med i lederteamet, mens den tidligere Volvo-arkitekt Peter Horbury er ansvarlig for designet.

Netop designet ligner noget af det mest helstøbte, vi nogensinde har set på en bil fra Kina. Den gennemgående grill kender vi måske fra Porsche Macan, men glem alt om kinesisk kopiering: Lynk & Co’s første bil, den mellemstore SUV 01, er helt sin egen med et både markant og stilrent design, der lover godt for mærkets indtog i Europa.

Lynk & Co hævder selv, at de vil konkurrere i mellemklassen med teknik, der på flere punkter kan konkurrere med dyrere prestigemærker. Forklaringen er stordrift, udnyttelse af allerede tilgængelig Volvo-teknik og ikke mindst lave salgs- og distributionsomkostninger gennem salg på nettet.

Kun få udstyrspakker
En anden måde at holde priserne nede på, er at tilbyde en ’grundmodel’, der så kan udvides med relativt få udstyrspakker. Altså ikke noget med alenlange – og hundedyre – udstyrslister, som vi kender det fra Audi, BMW og Mercedes. Lynk & Co sælger alt udstyr i pakker.

I kabinen får Lynk & Co hightech detaljer som digitale instrumenter, stor infotainment skærm og gearvælger fra Volvo.
I kabinen får Lynk & Co hightech detaljer som digitale instrumenter, stor infotainment skærm og gearvælger fra Volvo.

Teknisk baseres den første Lynk & Co model, SUV’en 01, på platformen til den kommende Volvo XC40, svenskernes første model i den brandvarme klasse for mellemstore SUV’ere og crossovers. Den kinesiske variant bliver lidt længere end XC40’s 4,4 meter og kan dermed sammenlignes mod rivaler som Honda CR-V og VW Tiguan.

Med sit helt eget design og separate forhandlernet forventes Lynk & Co ikke at konkurrere internt med Volvo på samme måde som VW, Audi og til dels Skoda gør i deres fælles VW-koncern.

Lynk & Co lanceres på det kinesiske hjemmemarked i slutningen af 2017. I 2018 kommer mærket til Europa med både en firecylindret toliters motor, en hybrid med trecylindret benzinmotor og elmotor samt en ren elbil, der har batterierne placeret i bunden som en Tesla S. Ambitionen er at sælge 40.000 biler om året.

Læs også: Kineserne genopliver tyske Borgward

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here