Kinesisk gigantordre på Saab 9-3 elbiler

Saab 9-3 er genopstået - denne gang med kinesiske og japanske penge i ryggen, men produktionen sker fortsat i svenske Trollhättan.

National Electric Vehicle Sweden (NEVS), som i 2012 overtog stumperne af kuldsejlede Saab fra General Motors, har indgået en aftale med Panda New Energy Ltd om levering af 150.000 styk 9-3 elbiler. NEVS har ikke rettighederne til Saab-mærket, som Saab flykoncernen sidder på. Derfor blot navnet 9-3.

De 150.000 9-3 elbiler skal leveres frem mod 2020. Desuden omfatter aftalen levering af yderligere 100.000 elektriske køretøjer samt øvrige ydelser fra selskaber tilknyttet NEVS og NEVS ejerkreds. Kontraktens samlede værdi opgives til omkring 100 milliarder svenske kroner – ca. 80 mia. danske kr.

Panda New Energys forretningsområde er leasing af miljøvenlige køretøjer til forskellige aktører i den kinesiske transport sektor med en ambition om at blive en af ​​verdens førende leasingselskaber for ‘grønne’ biler.

”Det her er et strategisk partnerskab for NEVS, ikke blot med hensyn til antallet af køretøjer, men også set som et vigtigt skridt i gennemførelsen af ​​vores vision og vores nye forretningsplan. Vi ønsker at tilbyde vores kunder bæredygtige produkter og bæredygtige mobilitetsløsninger,” siger Stefan Tilk, næstformand for NEVS, i en pressemeddelelse.

Hundredevis af nye jobs
Gigantordren betyder nyt liv ved produktionslinjerne i de tidligere Saab-fabrikker i svenske Trollhättan. En del af de bestilte biler skal nemlig bygge her, oplyser NEVS kommunikationschef Mikael Östlund till SVT Nyheter Väst.

I første omgang beatår opgaven i at ombygge den gamle Saab 9-3-model til en elbil, men på længere sigt er planen at NEVS skal udvikle nye el-biler.

”Den første elbil som vi sætter i produktion er 9-3, derefter begynder vi at udvikle en ny arkitektur helt fra bunden, som er mere ideel til en elbil,” siger Östlund videre til SVT Nyheter Väst.

Straks efter årsskiftet vil der være 600 medarbejdere ansat på NEVS i Trollhättan, og medarbejdertallet ventes derefter forøget med ca. 50 personer om måneden, meddeler Mikael Östlund.

I foråret er det NEVS plan at ombygge produktionsbåndet på fabrikken i Trollhättan. Senere i 2016 ansættes bilbyggere, der skal starte produktion op – herunder af en forserie 9-3 biler. Ifølge Östlund kommer den egentlige serieproduktion i gang i starten af 2017.

Det er planen, at medarbejderne på fabrikken i Trollhättan skal producere malede karosser, som sendes til NEVS’ fabrik i Tianjin i Kina, hvor bilerne færdigmonteres.

Bilerne er primært målrettet det kinesiske marked, men vil også blive solgt i begrænsede oplag i Sverige.

Læs også: Saab-ejer får papir på tung partner

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here