Mazda MX-5 – prisen er også sjov

Mazda MX-5 bliver både lettere og billigere, når den kommer til Danmark i september. Priserne for verdens mest solgte roadster begynder ved 330.000 kr.

Mindre, lettere, hurtigere og billigere: Sportsvogns-entusiaster får mere af alt det gode, når fjerde generation af roadsteren Mazda MX-5 kommer til Danmark i september. Årstiden er måske ikke den bedste til topløs bilkørsel, til gengæld luner nyheden om, at priserne begynder ved 330.000 kr. Det er godt 30.000 lavere end den nuværende model, og dermed er der lagt op til fornyet succes for Mazda MX-5, der med knapt én million solgte eksemplarer er verdens mest solgte sportsvogn.

Til 330.000 kr. tager Mazda MX-5 også titlerne som Danmarks billigste roadster og billigste sportsvogn. MX-5 bliver i det hele taget blandt de billigste måder at køre topløs på: Cabriolet-udgaverne af mindre biler som Citroën DS3, Fiat 500, Opel Adam og trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo koster ganske vist mindre, men deres stofkalecher fungerer ret beset ‘kun’ som forlængede soltag. Mazda MX-5 er den ægte vare, hvor hele taget foldes væk.

Trods den skarpe pris er der ikke fedtet med udstyret i Mazda MX-5. Basisudgaven kommer med en 1.5-liters motor med 131 hk og et omfattende standardudstyr med blandt andet 16 tommer alufælge, LED-forlygter, aircondition, syv tommers touch screen i farver, Bluetooth og fartpilot.

I Danmark vil den nye Mazda MX-5 også blive markedsført i yderligere tre versioner: MX-5 1.5 med en såkaldt Edition-pakke, en MX-5 2.0 med 160 hk og Edition-pakken som standard samt en 2.0 med en såkaldt sportspakke. Priserne for disse versioner offentliggøres på et senere tidspunkt.

Vægt under ét ton
Uanset modelvariant er Mazda MX-5 bygget efter den klassiske roadster-opskrift med langsliggende motor og baghjulstræk. Mere kompakte dimensioner og en udbredt brug af aluminium og højstyrkestål har nedbragt vægten til 975 kg, hvilket gør Mazda MX-5 op til 100 kg lettere end sin forgænger og lige så let som den første generation MX-5 fra 1989.

Ikke desto mindre er det lykkedes at gøre fjerde oplag af ‘den bedste roadster englænderne aldrig fik bygget` mere rummelig. Bagagerummet er dog fortsat på beskedne 130 liter, men bag rattet er der blevet bedre plads til både ben og albuer, forlyder det fra de første testkørsler.

Skal man tro de første journalister, der har haft lejlighed til at prøve Mazda MX-5, kan bilentusiaster godt begynde at glæde sig til en køreoplevelse af de helt store. Kombinationen af lav vægt, kompakte dimensioner og køreegenskaber i perfekt balance vækker i hvert fald enstemmig og højlydt begejstring. Flere medier beskriver den nye MX-5 som en genfødsel af den klassiske roadster, der vil skabe samme verdensomspændende fankult som den første MX-5 gjorde i 1989.

Set i det lys er 330.000 kr. nærmest billigt. Også fordi flere journalister vurderer, at den mindste og billigste udgave med 1,5 liters udgave faktisk er sjovest og lyder bedst.

Læs også: Mazda MX-5 – folkesportsvognen er tilbage

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here