Mercedes bejler til kvinderne

I 2020 skal hver tredje Mercedes-køber være en kvinde – ellers frygter det tyske luksusmærke at tabe markedsandele. Historisk set er det farligt at flirte med kvinderne…

Vi ved det jo godt: Det såkaldt svage køn er i virkeligheden det stærke, når der skal tages store beslutninger i familien. Også når der skal vælges bil. Det er nemlig langt fra kun farven, som kvinderne får lov at bestemme. Ifølge analysefirmaet Frost & Sullivan har kvinder indflydelse på 80 procent af alle bilkøb – enten fordi de selv køber en bil eller har afgørende indflydelse på deres partners valg af bil. Det skriver branchebladet Automotive News.

Mercedes har også opdaget, at det kan betale sig at stå på god fod med kvinderne. Men selv om Janis Joplin engang bad Gud om at købe hende en Mercedes-Benz, har det tyske prestigemærke en voldsom overvægt af ældre mænd blandt sine kunder.

Helt galt er det på det tyske hjemmemarked og i Kina, hvor kun henholdsvis 20 og 25 procent af Mercedes-kunderne er kvinder. Og det er alt for lidt, hvis Mercedes skal følge med udviklingen, hvor stadig flere kvinder køber biler. Ellers løber konkurrenterne med salget.

Dieter Zetsche, Mercedes’ topchef, anser kvinder for ‘at være den hurtigste voksende og mest indflydelsesrige kundegruppe.’ Derfor er det hans mål at gøre Mercedes til det mest populære luksusmærke blandt kvindelige bilkøbere. Allerede i 2020 skal det oversættes til, at næsten hver tredje Mercedes-køber er en kvinde.

Midlet er en ny kampagne kaldet ‘She’s Mercedes’, der kombinerer en hjemmeside med særlige events for kvinder. Initiativet skal gøre kvinder mere trygge ved Mercedes og omvendt lære det tyske bilmærke mere om moderne kvinders mobilitetsbehov.

En anden måde at gøre kur til kvinderne på, er en alternativ måde at finde frem til den ønskede bil på. En typisk ‘bil-konfigurator’ har en ingeniør-venlig tilgang til valget af bil, hvor man først vælger en bestemt model, derefter den ønskede motor, gearkasse osv. Mercedes tilbyder en mere intuitiv udgave, hvor man først spørger til kundens foretrukne farver, arkitektur, musik, rejsemål, sportsgrene og først derefter lister en række modeller, der svarer til kundens interesser.

Kunsten at tiltrække kvinder i bilforhandlernes showroom er historisk set en delikat affære med mange eksempler på bilmærker, der er endt med at skræmme både kvinder og mænd langt væk.

Et nyere eksempel er den første generation af VW’s boble, New Beetle. Med sine kuglerunde former og indbyggede blomstervase i instrumentbordet, tiltrak den ganske rigtigt en del kvinder. Til gengæld løb de mange mænd, der dyrkede den originale boble med stor passion, skrigende væk. New Beetle skilte kønnene så skarpt, at det – efter en god start – endte med at hæmme salget. Siden valgte VW helt bevidst en væsentligt mere maskulin stil til 2. generation Beetle for at få en mere homogen kundebase og et mere jævnt salg.

Læs også: Kvinder kan lide gammel Jazz

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here