Mercedes C-klasse klar som stationcar

Lavere vægt, sportslig stil – men også mere plads. Sådan er stationcarudgaven af Mercedes C-klasse, der får dansk premiere til september.

Stilfuld, sportslig og spændstig. Ikke altid tillægsord man kan klistre på en praktisk stationcar, men at dømme efter de første billeder af stationcar-udgaven af den nye Mercedes C-klasse, er det lykkedes de tyske designere at skræve over begreberne skønhed og praktisk sans uden at læderbukserne revnede.

Stationcarudgaven er tro mod sedanens elegante, langstrakte linjer. De bagerste sideruder er små, men bagagerummet er vokset betydeligt.
Stationcarudgaven er tro mod sedanens elegante, langstrakte linjer. De bagerste sideruder er små, men bagagerummet er vokset betydeligt.

T-modellen, sydtysk for stationcar, lægger sig tæt op af den elegante sedan, der netop er kommet på markedet i Danmark. Som sedanen er C-klasse stationcar vokset med hele otte cm mellem akslerne, men totallængden er kun forøget med to beskedne cm i forhold til den nye sedan. Alligevel er bagagerummet vokset til hæderlige 490/1.510 liter med bagsæderne henholdsvis oppe og nede. Det svarer næsten på liter til ærkerivalen BMW 3-serie.

Funktionaliteten i lastrummet er forbedret med et splitbagsæde, der nu kan lægges ned i tredelingen 40-20-40. Bagagedækkenet er en ny type, der lettere kan trækkes hen over høje genstande. På den måde kan du lettere skjule indholdet for nysgerrige blikke – også selv om dykkerflaskerne eller flightcasen med dit dyre fotoudstyr er til den store side.

Selv om Mercedes C-klasse stationcar altså både er vokset ude og inde, har den alligevel smidt op til 65 kg sammenlignet med forgængeren, der endda var 10 cm kortere. Samtidig er motorerne optimeret for bedre brændstoføkonomi. Særligt nøjsom er C 300 BlueTec Hybrid, der med kombinationen af en 27 hestes almotor og en 204 hestes diesel kører 26,3 km/l og blot udleder 99 gr. CO2 pr. km.

Typisk for Mercedes bliver også T-udgaven af C-klassen spækket med ny teknik fra den store S-klasse – i det mindste som (kostbart) tilvalg. Blandt andet kan ejeren holde styr på tankindholdet og kabinevarmeren via en app til smartphone.

Topudgaverne får fem køreprogrammer; Comfort, Eco, Sport, Sport+ og Individuel og så bliver C-klassen den første bil i sin klasse, der kan udstyres med luftaffjedring.

Mercedes C-klasse stationcar kommer til salg herhjemme til september med samme motorprogram som sedanen. Det vil i første omgang sige benzinmotorer fra 156 hk og dieselmotorer fra 170 hk. På klassisk Mercedes-vis bliver motorudvalget dog løbende udvidet og topper næste år med en voldsom ottecylindret AMG-version med op mod 500 hk.

Priserne er endnu ukendte, men vi tør godt give et kvalificeret bud: Mercedes plejer at tage omkring 30.000 kr. for den praktiske bagklap. Da den nye C-klasse sedan begynder ved 490.000 kr. for indgangsmodellen C180 med 156-hestes turbobenziner, runder indgangsbilletten for den velskabte C med tilføjelsen T altså en god halv million kr.

Bagsædet er tredelt og kan nedfældes 40-20-40. Tidligere havde C-klassen et klassisk 60-40 splitbagsæde.
Bagsædet er tredelt og kan nedfældes 40-20-40. Tidligere havde C-klassen et klassisk 60-40 splitbagsæde.

Læs også: Ny Mercedes C er S-klasse light

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here