Merkel vil også forbyde forbrændingsmotorer

Den tyske kansler Angela Merkel mener, at England og Frankrig viser vejen, når de vil forbyde benzin- og dieselmotorer. Merkel opfordrer også tysk bilindustri til at ’genvinde omverdenens tillid’.

Der er snart valg i Tyskland og et af valgkampens varmeste emner er den magtfulde tyske bilindustri. Med 800.000 arbejdspladser og massiv eksport af kostbare luksusbiler, der luner i den tyske statskasse, indtager tyske bilmærker en helt særlig position i vores naboland. Men siden VW blev taget i at fuske med udstødningen i flere end 10 millioner dieselbiler, har både VW og flere andre tyske bilmærker med lignende anklager, fået alvorlige ridser i den engang så skinnende lak.

Hverken de tyske politikere eller forbrugere bryder sig om at blive holdt for nar. Og udover, at det tyske miljø og de tyske forbrugere er de største tabere i dieselskandalen, rejser den tvivl om tysk bilindustris fremtid. For mens VW, BMW, Mercedes og Co. Højlydt har satset på dieselteknologien som svaret på verdens ønske om at nedbringe CO2-udslippet, har konkurrenterne haft travlt med at udvikle hybrid- og elbiler. Og det i én grad, så de tyske bilmærker begynder at se gammeldags ud sammenlignet med f.eks. Tesla elbiler eller Toyotas armada af mere miljøvenlige hybridbiler.

Hvad værre er – i Frankrig og England, der også er store, bilproducerende nationer, er politikerne på vej med forbud mod biler med traditionelle benzin- og dieselmotorer i 2040 eller måske allerede i 2030. Selv hjemme i Tyskland ønsker flere storbyer som hovedstaden Berlin og Stuttgart, Mercedes’ hjemby, at forbyde dieselbiler inden for bygrænsen.

For blot to år siden ville den slags tanker have nærmet sig landsforræderi. Nu er de en del af den daglige, politiske debat i Tyskland og der er ikke meget hjælp at hente fra Tysklands konservative kansler, Angela Merkel.

I et interview med det tyske magasin SUPERillu kommer Merkel med en række klare meldinger om tysk bilindustri, der helt sikkert bliver nærlæst på direktionsgangene i Wolfsburg, München og Stuttgart. Mest opsigtsvækkende fastslår hun, at Tyskland kommer til at følge Frankrig og England med deres forbud mod forbrændingsmotorer.

”Jeg ønsker ikke at pege på et bestemt årstal, men England og Frankrigs planer om at udfase biler med forbrændingsmotorer er den rigtige vej at gå,” siger hun til SUPERillu.

Forbrugerne er blevet snydt
Angela Merkel opfordrer også de tyske bilproducenter til at ’genvinde forbrugernes tillid’ efter skandalerne. For eksempel ved at tilbyde at tilbagekøbe ældre dieselbiler og udføre software-opdateringer a la den aftale om at opdatere mere end 5,3 millioner tyske dieselbiler, som industrien for nylig aftalte med den tyske regering.

I interviewet fastslår Merkel, at forbrugerne er blevet ’snydt’ af bilfabrikkerne, og at de har krav på, at deres biler både kan overholde miljøkrav og fortsat leverer den motorkraft, som producenterne lover.

”Bilindustrien må sikre, at man retter de fejl, der er begået. Samtidig skal regeringen sikre, at alle dem, der har købt deres biler i god tro, ikke straffes med kørselsforbrud.”

Lidt hjælp var der dog også til den hjemlige bilindustri: Merkel opfordrer den tyske bilindustri til at få gang i overgangen til mere miljøvenlige biler, men uden at miste arbejdspladser. Til gengæld vil hun sørge for, at regeringen ikke benytter ekstreme, men ’afmålte metoder’.

Læs også: Snart slut med nye benzin- og dieselmotorer

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here