Næste BMW 3-serie bliver helt elektrisk

BMW tager kampen op med Teslas Model 3 med næste generation af 3-serien, der kommer i 2018 og får dele af kulfiber for at holde vægten nede.

BMW speeder udviklingen af en fuldt elektrisk udgave af den kommende 3-serie op for bedre at kunne konkurrere med den stærkt hypede ’folke-elbil’ fra Tesla, Model 3.

Ifølge britiske AutoExpress bliver næste generation af 3-serien den blot anden BMW efter i3, der er udviklet til at være helt eldrevet. Som de kraftigere udgaver af Tesla får elbils-udgaven af 3-serien en batteripakke på hele 90 KWh, hvilket formentlig kan oversættes til en rækkevidde på op mod 500 km.

Elbils-entusiaster på udkig efter et tysk alternativ til amerikanske Tesla skal dog væbne sig med tålmodighed. Den nye 3-serie forventes at få verdenspremiere på verdens største biludstilling i Frankfurt i efteråret 2017. Den elektriske udgave er dog næppe klar før 2019, vurderer AutoExpress.

Fans af den ’ultimative køremaskine’ kan dog godt begynde at glæde sig. For det første bliver der en 3-serie for enhver smag, hvad enten du foretrækker benzin, diesel eller ladehybrid – og altså også ren batteridrift, hvis du kan vente lidt længere.

For det andet baseres den kommende 3-serie på en helt ny platform, kaldet CLAR. Det står for Cluster Architecture og indebærer brug af kulfiber på strategiske steder som bærende stolper, dørrammer og kardantunnel – en teknik, der for nylig blev introduceret med den nye 7-serie limousine.

Taber op til 80 kg
Brugen af kulfiber skal gøre den næste 3-serie stivere og lettere. Ifølge AutoExpress smider 3-serien op til 80 kg. Målet er, at BMWs bestseller skal være den letteste i den kompakte prestigeklasse, hvor konkurrenterne hedder Audi A4, Jaguar XE og Mercedes C-klasse. Stivheden øges også med brugen af kulfiber, og det skal skærpe køreegenskaberne, så BMW fortsat kan holde skansen som den mest køreglade i klassen foran skarptslebne konkurrenter som Jaguar XE og ikke mindst den nye Alfa Giulia.

Lavere vægt skal samtidig gøre BMWs trecylindrede basismotorer mere attraktive i 3-serien – blandt andet i form af et meget lavt forbrug i 318i med 136 hk og den dieseldrevne 316d med 114 hk. Som i dag vil BMW fortsat tilbyde en firecylindret, to-liters dieselmotor med forskellige ydelser, ligesom der kommer en opdateret udgave af ladehybriden 330e. Her er nyheden et kraftigere batteri, der øger 3-seriens rækkevidde på ren eldrift.

Den legendarisk rækkesekser, der engang definerede 3-serien, bliver derimod en sjældenhed, som du kan læse mere om her:

Snart slut for BMW’s ikoniske rækkesekser

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here