Næste Civic er også noget for sig selv

Honda fortsætter de vovede design-streger med den nye Civic. Nu med turbo til benzinudgaverne med enten 3 eller 4 cylindre.

De to seneste generationer Honda Civic er og var noget for sig. Designet som ingen andre og dermed også en bil, der deler vandene.

Nu er 10. generation på trapperne, og den holder sig på ingen måde tilbage: Stadig designet med en solid portion vovemod, der distancerer den fra konkurrenterne.

Kan man lide designet, er man ikke til stangvarer, og holder man af fintunet mekanik og sportslige køreegenskaber, så er man potentiel Civic-ejer. En Honda appellerer sædvanligvis til entusiaster, og med japanernes stolte tradition for at ville selv, optimere og forædle, så bliver Honda-entusiasterne sjældent skuffet. Desuden viser undersøgelser, at Honda-ejere er blandt de mest tilfredse bilejere.

Civic’en blev vist på biludstillingen i Genève, ganske vist som en konceptbil, men presseskriverier fra udstillingen slår samstemmende fast, at virkelighedens 5-dørs Civic næppe kommer til at adskille sig synderligt fra Civic Hatchback Concept.

Stort set sådan her ventes 10. generation Honda Civic at se ud. De store fælge, bremsekalibrene og de dobbelte centralt placerede afgangsrør hører formentlig den særligt sporty Type R variant.
Stort set sådan her ventes 10. generation Honda Civic at se ud. De store fælge, bremsekalibrene og de dobbelte centralt placerede afgangsrør hører formentlig den særligt sporty Type R variant.

Længere og bredere
Honda oplyser, at den nye Civic er konstrueret på en helt ny platform, og med sine 450 centimeter i længden er den 13 cm længere end den nuværende. Den er tre cm bredere (180 cm) og to cm lavere (145 cm). Desværre forblev Civic-dørene lukkede på Genève-udstillingen, så der findes ingen bud på, om den ekstra længde rent faktisk har resulteret i en mere rummelig kabine.

Honda følger med strømmen og giver den nye 5-dørs Civic turbobenzinmotorer. En 1,0 med tre cylindre, der skal afløse den nuværende 1,4 liters, og en 1,5 liters med fire cylindre, der afløser den nuværende 1,8’er. 1,5’eren forventes at yde omkring 160 hk – den udgående 1,8’er har 142 hk. Hvad den nye 3-cylindrede turbomotor yder, er ikke oplyst, men vi kan stensikkert forvente flere hestekræfter end de 100 i dagens 1,4’er.

1,6 diesel med 120 hk ventes at fortsætte i den nye Civic. Formentlig vil den gennemgå en finpudsning og en opdatering, så forbruget bliver bedre og diesellyden mere kultiveret end i dag.

10. generation Honda Civic introduceres i begyndelsen af 2017. Om den ligesom den nuværende kommer som stationcar, er endnu uvist.

Læs også testen: Honda Civic Tourer – radikalt rumfartøj

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here