Nissan vil gradvist droppe dieselmotorer

Nissan, der får dieselmotorer fra alliancepartneren Renault, begynder at udfase den udskældte motortype. Forbrugerne flygter, lovgivningen strammes og der skal satses på elbiler i stedet.

Modvinden fortsætter for dieselmotorer. Siden VW i 2015 blev afsløret i at fuske med udstødningen fra mere end 10 millioner biler, har udfordringerne tårnet sig op for motortypen. For blot få år siden var den udråbt som teknologien, der skulle reducere bilernes CO2-udslip, nu varsler selv tyske byer køreforbud, myndighederne skærper miljøkravene og stadig flere forbrugere tør ikke længere vælge de engang så populære dieselbiler.

Blandt de helt store udfordringer for bilproducenterne er, at det bliver både kostbart og kompliceret at få fremtidens dieselmotorer til at overholde kommende miljøkrav. Af samme årsag begynder mange bilproducenter at stoppe udviklingen af nye dieselmotorer – i første omgang til mindre biler.

Hos Nissan tager man konsekvensen: Over de kommende år vil den japanske bilproducent gradvist stoppe med at sælge dieselbiler i Europa.

”I lighed med andre bilproducenter ser vi en fortsat tilbagegang for dieselbiler i Europa. Her, hvor vi sælger de fleste modeller med dieselmotorer, vil vores satsning på elbiler tillade, at vi gradvist kan erstatte dieselbiler med nye elbiler,” siger en talsmand for Nissan til nyhedsbureauet Reuters.

Talsmanden understreger dog, at Nissan på kort sigt vil fortsætte med at tilbyde biler med dieselmotorer på europæiske marked.

Nissan er ikke alene
Nissan er blot endnu et bilmærke blandt flere, der annoncerer et snarligt stop for dieselmotorer. Tidligere er Toyota, Volvo og Fiat-Chrysler koncernen kommet med lignende meldinger: I løbet af få år – typisk mellem 2022 og 2025 – vil de helt stoppe med at tilbyde dieselmotorer. Blandt de få mærker, der omvendt siger, at de vil fortsætte med at udvikle og tilbyde dieselmotorer er BMW, der i forvejen har en høj andel af dieselvarianter i deres modelprogram.

Nissan får stort set alle deres dieselmotorer fra deres alliancepartner Renault. Det gør det nemmere og billigere at udfase teknologien. Ikke mindst fordi Nissan for mange år siden begyndte at udvikle elbiler og i dag er den største producent af det, de fleste anser som fremtidens biltype.

Læs også: Bilgigant dropper diesel om fire år

[email protected]

 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here