Ny baby-Jaguar med store ambitioner

Jaguar E-Pace skal udfordre populære premium-crossovers som BMW X1, Audi Q3 og Mercedes GLA. Briterne forventer, at den kompakte SUV bliver mærkets bedst sælgende model. Dansk premiere i 2018.

SUV eller dø. Jo, vi har efterhånden hørt historien om, hvordan hele verden skriger på høje SUV- og crossover-modeller et par gange eller tre. Bilkøberne har i dén grad kastet deres kærlighed på biltypen og selv et britisk traditionsmærke som Jaguar må sande, at kunderne altid har ret: Siden briterne lancerede F-Pace, Jaguars første SUV nogensinde, er ordrerne strømmet ind. F-Pace er øjeblikkeligt blevet Jaguars bedst sælgende model og står i dag for – hold nu fast – 39 procent af mærkets samlede salg.

Så kan det godt være, at puristerne begræder, at de klassiske sedaner og sportsvogne fuldstændigt overstråles af en firehjulet modedille, der oprindeligt fik fart hos amerikanske husmødre på jagt efter en komfortabel bil at fragte deres og naboens børn til fodbold i. Money talks – så nu løfter Jaguar sløret for endnu en SUV model.

Nyheden har fået navnet E-Pace og er med en længde på 4,4 meter en klasse mindre end F-Pace. Konkurrenterne hedder BMW X1, Audi Q3 og Mercedes GLA og ifølge Jaguar selv, bliver E-Pace mærkets mest solgte model, når den får premiere i begyndelsen af 2018.

Med E-Pace retter Jaguar tilsyneladende ind efter kritikken af deres lidt kedelige kabiner. Formsproget er nyt og organisk og de runde ringe om instrumenter og greb skal lede tankerne hen på dyre kameraer.
Med E-Pace retter Jaguar tilsyneladende ind efter kritikken af deres lidt kedelige kabiner. Formsproget er nyt og organisk og de runde ringe om instrumenter og greb skal lede tankerne hen på dyre kameraer.

Teknik fra lille Ranger Rover
Prismæssigt vil den kompakte E-Pace nemlig blive omkring 20-25 procent billigere end F-Pace. Dermed får Jaguar adgang til en større kundegruppe – også måske også yngre liebhavere. Designet læner sig nemlig ganske meget op af sportsvognen F-Type med en markant kølergrill og meget skrånende bagrude.

Ikke desto mindre har Jaguar nærmest slået knuder på sig selv for at skaffe så meget indvendig plads i E-Pace som muligt. I stedet for at benytte platformen fra den velkørende XE, der i dag er Jaguars mindste model, har Jaguar valgt teknikken fra den rustikke Range Rover Evoque. Her er motoren nemlig placeret på tværs, hvilket giver bedre plads i kabinen. Ulempen er, at platformen er noget tungere og faktisk gør E-Pace væsentligt tungere end den større F-Pace – også selv om Jaguar forsøger at holde vægten nede ved at bruge en del aluminium og magnesium.

E-Pace bliver den første Jaguar, der udelukkende kan fås med firecylindrede motorer – både diesel og benzin. Selv om alle motorer er på to liter, yder de mellem 150 og 300 hk. Basisudgaverne af både benzin og diesel får forhjulstræk, mens alle øvrige modeller vil have automatisk firehjulstræk: Når det er nødvendigt, sendes der også trækkraft til de bagerste hjul og ellers trækker E-Pace kun på forhjulene for at spare brændstof.

Elektronikken bliver avanceret med bl.a. en 10-tommers betjeningsskærm, automatisk nødbremse, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Skærmen kan opgraderes til en stor 12,3 tommers og der kan fås head-up display og fuld, digital instrumentering.

80 procent nye kunder
Jaguar forventer, at hele 80 procent af de kunder, der køber en E-Pace, aldrig tidligere har ejet en Jaguar. De nye kunder forkæles med flere fine detaljer, der skal gøre oplevelsen af E-Pace til noget ud over det sædvanlige: Både på sæderne og i kanten af forruden ses silhouetten af en jaguar og dens unge og de små gummimåtter i bunden af opbevaringsrum har en overflade, der minde om pelsen på det store kattedyr. Her kan man altså tale om miau-effekt i stedet for wauw-effekt…

Selv om bagruden skråner markant for at give E-Pace et sportsligt look, bliver der plads til hele 577 liter bagage under bagklappen.
Selv om bagruden skråner markant for at give E-Pace et sportsligt look, bliver der plads til hele 577 liter bagage under bagklappen.

Forventningerne til den lille Jaguar er store: Sidste år solgte Jaguar over 172.000 biler og ikke mindst E-Pace skal være med til at løfte salget op på 250.000 biler i 2019. Faktisk går det allerede så godt for engang lukningstruede Jaguar, at produktionen af den kommende bestseller er outsourcet til østrigske Magna-Steyr – en fabrik, der sjovt nok tidligere har fremstillet en af Jaguar E-Pace’s mest oplagte konkurrenter, BMW X1.

Læs også: Jaguar XE giver tyskerne tiltrængt modspil

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here