Ny Kia Picanto lokker med plads

Tredje generation af Kia Picanto skal slå alle konkurrenterne i mikroklassen på plads i kabinen og bagagerummet, men den bevarer sin længde på 3,6 meter. Dansk premiere til sommer.

Kia løfter sløret for tredje generation af Picanto – en nyhed, der er vigtig for både det koreanske mærke og danske bilkøbere. For Kia er Picanto den fjerde mest solgte model i programmet, og herhjemme har bilkøberne traditionelt et godt øje til den lille koreaner med den gode plads, skarpe stil og hele syv års garanti.

Kia fortæller dog ikke meget om den nye Picanto og nøjes også med at vise bilen i det semiskrappe GT-Line udstyrsniveau.

Ny - og alligevel genkendt: Designet er nyt, men man genkender straks den særlige Kia Picanto-stil med indadbuede flader.
Ny – og alligevel genkendt: Designet er nyt, men man genkender straks den særlige Kia Picanto-stil med indadbuede flader.

Lidt ved vi dog: Ifølge Kia skal Picanto den 3. sætte alle klassekammeraterne i mikroklassen til vægs når det gælder plads – både i kabinen og bagagerummet. Det sker ved at bevare totallængden på 360 cm men til gengæld øge akselafstanden med 1,5 cm.

Det lyder beskedent, men dels har Picanto altid været blandt klassens rummeligste biler, dels er søsterbilen Hyundai i10, som Picanto deler platform med, i forvejen mikroklassens fremmeste ‘rumfartøj’. Derfor tor vi faktisk på Kia’s ambitiøse udmelding.

Kollisionsradar og nødbremse
Teknisk får Picanto en omfattende opgradering. Topmodellerne får moderne infotainment med en ‘flydende’ 7-tommers trykfølsom skærm øverst på midterkonsollen med Apple CarPlay og mulighed for at ‘spejle’ din smartphone. Sikkerheden løftes med kollisionsradar og automatisk nødbremse, hvilket også er nyt for Picanto.

Stil er som altid vigtig for Kia, så derfor kan Picanto fås i 11 forskellige farver lige som indtræk og farver på instrumentpanelet fås i flere varianter. Til gengæld er det slut med tre-dørs udgaven – efterspørgslen er simpelthen for lille.

Nyt er udstyrslinjen GT-Line og med den følger måske et lille muskelbundt af en trecylindret turbobenziner med 100 eller 120 hk, der også kendes fra den langt større Kia Ceed. Holder det rygte, kan Picanto konkurrere med den kommende GTI-udgave af VW Up.

Langt de fleste vil dog vælge mellem to velkendte Kia-maskiner – en trecylindret 1,0 med 75 hk eller en firecylindret 1,2 med ca. 85 hk.

Alt er nyt i Picanto-kabinen - mest markant med 'svævende' betjeningsskærm og tre-eget sportsrat.
Alt er nyt i Picanto-kabinen – mest markant med ‘svævende’ betjeningsskærm og tre-eget sportsrat.

Den nye Kia Picanto får officiel Europa-premiere på biludstillingen i Geneve til marts og forventes at nå frem til de danske forhandlere til sommer.

Læs også: Tysker giver koreanske biler x-faktor

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here