Ny Polo spiller Golf

Sjette generation af VW Polo rykker næsten op i Golf-klassen. Særligt bagsædeplads og bagagerum lægger til, mens standardudstyret omfatter 8-tommers skærm, LED-kørelys og automatisk nødbremse.

Det er en af de helt store bilnyheder, som VW skyder af nu: Sjette oplag af Polo, der lige som storebror Golf har opnået en position som sin klasses målestok og deraf skabt det folkelige begreb ‘Polo-klassen’.

Stor er netop kodeordet for Polo den sjette. Længden vokser med otte cm til 405 cm, bredden med syv cm til 175 cm. Bagerst sluger bagagerummet 351 liter – overraskende tæt på de 380 liter i Golf. Men mest vigtigt øges akselafstanden med hele 9,4 cm. Dermed bevæger Polo sig pladsmæssigt endog meget tæt på den større Golf-klasse. Faktisk har den fem cm mere mellem akslerne end hedengangne Golf IV og at dømme fra de første testkørsler i tyske bilmagasiner, sætter Polo da også nye standarder for plads i den populære miniklasse.

Det lavere, bredere og mere rummelig format skyldes brug af VW-koncernens nye MQB-platform som søsterbilen Seat Ibiza i øvrigt fik lov at benytte først. Også Ibiza, der netop har fået dansk premiere, kan prale af en særdeles rummelig kabine, så meget tyder på, at VW har ret, når de gør krav på at tilbyde miniklassens absolutte ‘raumwunder’ med Polo VI.

Den store betjeningsskærm på otte tommer med glasfront bliver standard i Polo. Der kan vælges mellem 17 farver til instrumentpanelet.
Den store betjeningsskærm på otte tommer med glasfront bliver standard i Polo. Der kan vælges mellem 17 farver til instrumentpanelet.

Eksklusiv skærm i glas bliver standard
Brugen af MQB-platformen giver VW nye muligheder med Polo. Blandt andet bliver en eksklusiv 8-tommers trykfølsom betjeningsskærm i glas standard. Det samme gælder automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, LED-kørelys, Apple Carplay og Android Auto mens 2. generation af VW’s digitale instrumenter, Active Info Display, bliver tilkøb. Det gælder også lækkerier som blindvinkelalarm og p-sensorer, til gengæld bliver adaptiv fartpilot, der automatisk holder afstand og tilpasser hastigheden til forankørende biler standard på alle andre end basisudgaven med en trecylindret benzinmotor med 75 hk.

Polo lanceres i hele fem udstyrsvarianter. Trendline, Comfortline, Highline, R-Line og GTI. For en gangs skyld fedter VW ikke med udstyret i nogen af dem: Allerede fra Comfortline er aircondition, læderrat og adaptiv fartpilot standard.

GTI kommer fra start
Motorprogrammet er fra starten bredt. Efter basis-benzinmotoren, der også kendes fra den mindre Up, hedder det 1,0 TSI med enten 95 eller 115 hk, 1,5 TSI med 150 hk og så kommer Polo fra starten som GTI med en to-liters turbobenziner med 200 hk. Efter dieselskandalen er der til gengæld skruet ned for udvalget af dieselmotorer, der i Danmark begrænser sig til en 1,6 liter med 95 hk.

Designet af den nye Polo lægger sig også tæt op af den større Golf. Polo stræber opad med sin velvoksne bredde, der lancerer et nyt, selvsikkert look i miniklassen. Som altid går VW’s designere forsigtigt til værks, men kigger man godt efter, har de tilføjet de blødere former et væld af streger og kanter, der skal give Polo karakter. Bemærk også listen øverst på kølergrillen, der visuelt ‘trækker’ motorhjelmen længere ned og giver Polo et mere ‘strengt blik’ end tidligere.

Bredden og de mange streger og kanter adskiller den nye Polo fra forgængeren. Pladsen nærmer sig Golf-klassens.
Bredden og de mange streger og kanter adskiller den nye Polo fra forgængeren. Pladsen nærmer sig Golf-klassens.

Fra 164.000 kr.
Polo er klar til salg i Danmark i løbet af november. Priserne begynder ved 164.000 kr. inklusive levering for billigste Trendline med 75 hk. Det er 29.000 kr. mere end søsterbilen Seat Ibiza med samme motor, men så har Polo også lidt mere udstyr. Og vel især et ‘finere’ navn, der gerne får mange bilkøbere til at betale lidt ekstra for Polo-navnet.

De øvrige priser kendes endnu ikke, men hvilkenbil.dk forventer, at en bestseller som Polo med 95 hestes turbobenziner og Comfortline-udstyr som aircondition og adaptiv fartpilot skal koste omkring 190.000 kr.

Læs også: Femte oplag af Seat Ibiza får vokseværk

[email protected]

1 COMMENT

  1. Hej,
    Synes rigtig godt om den nye Polo. Er interesseret i GTI med DSG. Mit (tekniske) spørgsmål er om den nye model også benytter den mildest talt ustabile og stadig fejlbehæftede dq200 DSG gearkasse? Det mener jeg nemlig, at den gamle gør (den er dog ikke markedsført i DK).

    Mvh.
    Henrik H.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here