Ny Renault crossover – men kun til Indien

Renault Kwid er en ny mikro-crossover med hit-potentiale. Foreløbig er den dog kun til Indien, hvor den skal booste Renaults salg.

Vejene bugner af mikrobiler i 3,7 meter klassen, så der er dårligt brug for flere udgaver af bestsellere som VW Up, Kia Picanto og Peugeot 108. Så hvad finder vi dog på?

Med en længde på 3,7 meter er Renault Kwid lige så lille som en Twingo, men væsentligt højere. Og modsat Twingo ligger motoren foran.
Med en længde på 3,7 meter er Renault Kwid lige så lille som en Twingo, men væsentligt højere. Og modsat Twingo ligger motoren foran.

Sådan må de have tænkt hos Renault, da de satte pen til papir for at tegne nok en konkurrent i den populære mikroklasse – også til deres egen Twingo. Og her har franskmændene så fået en lys idé: Hvorfor ikke som de første surfe videre på crossover-bølgen lige ned i mikroklassen?

Som tænkt, så gjort. Resultatet er Renault Kwid – en ret kæk og banebrydende crossover, der med sin høje siddeposition, offroaderlook og praktiske frihøjde på hele 18 cm er unik i mikroklassen, og giver Renault et forspring. Hos VW må de føle sig overhalet inden om, for her har man for længst annonceret en crossover-udgave af Up. Nu kom Renault altså først.

For os afgiftsplagede danskere, der straks løfter øjenbrynene ved udsigten til noget så usædvanligt som en mikrobil med lidt udstråling, er der dog dårlige nyheder: Renault Kwid er specielt udviklet til det indiske marked og skal – ind til videre – ikke eksporteres til Vesteuropa.

I Indien skal den kække Kwid være spydspids for et erobringstogt, der skal give Renault et afsæt for at sikre sig en pænt stor bid af den vækst, som alle venter på det indiske bilmarked.

Mens der i vores del af Vesteuropa er 600 biler for hver 1.000 indbyggere, er der kun 20 biler for hver 1.000 indbyggere i folkerige Indien. Endnu. For velstanden stiger og mange indere drømmer om at bruge deres rupees på en ny bil.

Ligner noget for Dacia
Den må dog ikke være for dyr, og derfor er Renault Kwid relativt spartansk. Ja, ret beset er der mere Dacia end Renault over det lille gadekryds: Kigger man Kwid efter i svejsesømmene genkender man også straks flere dele fra Renaults billigmærke som dørhåndtag, drejegreb, betjeningsstilke og luftdyser. Plastikken i kabinen ligner også mere noget fra en Dacia Sandero end en Renault Clio.

Sammenlignet med andre biler på det indiske marked som Tata Nano, verdens billigste bil, er Kwid dog ikke skrabet. Blandt andet kan den fås med airbag og en trykfølsom skærm med navigation.

Kabinen i Renault Kwid kunne godt ligne noget fra Renaults billigmærke, Dacia. Kommer Kwid til Vesteuropa, kunne man også forestille sig, at det blev som en Dacia og ikke en Renault.
Kabinen i Renault Kwid kunne godt ligne noget fra Renaults billigmærke, Dacia. Kommer Kwid til Vesteuropa, kunne man også forestille sig, at det blev som en Dacia og ikke en Renault.

Spørgsmålet er, om Renault Kwid alligevel får chancen på vores breddegrader? Den vil passe godt hos Dacia, der savner en model under Sandero, der er kommet lidt for dyrt ind i miniklassen.

Fortsættelse følger formentlig…

Læs også: Er det her den rigtige Dacia til danskerne?

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here