Ny Toyota Prius i vovet design

Fjerde generation af Toyota Prius låner futuristisk design fra brintbilen Mirai. Ny platform skal gøre Prius sjovere og endnu mere økonomisk.

Toyota får ofte skældud for at lave konservative, småkedelige biler. Men engang imellem løsner japanerne slipseknuden og kaster alle hæmninger overbord. Tænk bare på modeller som sportsvognen Supra, den første RAV4 og senest brintbilen Mirai, der med knivskarpe streger kan få de fleste bilkendere til at gnide øjnene og spørge, om der virkelig er tale om en snusfornuftig Toyota?

Nu har den japanske fabrik sluppet de første, officielle fotos af fjerde generation af hybridbilen Prius ud på nettet. Og de viser en bil, der designmæssigt falder ind under kategorien løsslupne Toyota-modeller. Særligt afslutningen, der er stærkt inspireret af brintbilen Mirai, skal nok kickstarte diskussioner om, hvorvidt Prius er smart eller bare anderledes. Kedelig er den i hvert fald ikke.

Særligt bagfra er inspirationen fra den futuristiske brintbil Mirai tydelig på fjerde udgave af Toyota Prius.
Særligt bagfra er inspirationen fra den futuristiske brintbil Mirai tydelig på fjerde udgave af Toyota Prius.

Der er dog mening med vildskaben: Angiveligt er designet med til at gøre Prius ekstremt vindglat. Sammen med mere effektive batterier og en revideret 1,8 liters benzinmotor med optimeret automatgear, skal det forbedre Prius’ brændstoføkonomi med 10 procent. Toyota opgiver ikke forbrugstal, men hvis man regner lidt på det, bør Prius nærme sig et snitforbrug omkring de 30 km/l.

Toyota er yderst nærige med oplysninger om den nye Prius, men lover dog, at den bliver væsentligt sjovere at køre end den nuværende model. Dermed adresserer Toyota et af de største kritikpunkter af den aktuelle model. Opskriften er en ny platform, der dels sænker Prius’ tyngdepunkt, dels benytter en ny multilink bagaksel. Automatgearet af ’milliongear’ typen skal også være forbedret, så man slipper for den irriterende elastik-effekt under acceleration.

Til salg i foråret 2016
Fjerde oplag af Toyota Prius er uhyre vigtig for den japanske fabrik. Med 3,5 millioner solgte biler i modellens 18-årige levetid er Prius ikke blot verdens suverænt mest solgte hybridbil. Prius er nærmest blevet et selvstændigt varemærke for Toyota og har været med til at gøre nichen hybridbiler til en milliardforretning for den japansk bilgigant. Som imageskaber har Prius været i en klasse for sig: Hollywood-stjerner og andre kendisser har i årevis brugt Prius som det ultimative symbol på at have en bæredygtig miljøsamvittighed.

Den nye Toyota Prius har officiel verdenspremiere senere i september på biludstillingen i Frankfurt. Derefter forventes den at være klar til salg i Europa i foråret 2016.

Designet er nyt, men layoutet med centralt speedometer er bevaret i den nye Prius.
Designet er nyt, men layoutet med centralt speedometer er bevaret i den nye Prius.

Læs også: Le Mans teknologi i Prius om fem år

[email protected]

5 Kommentarer

  1. “Automatgearet af ’milliongear’ typen skal også være forbedret, så man slipper for den irriterende elastik-effekt under acceleration.”

    Hvad er det for en “elastik-effekt” der hentydes til? Gearkassen i en Prius er ikke, har aldrig været, og vil aldrig være, en traditionel CVT.

    For de ikke-initierede: Mange biljournalister sætter sig ikke ind i den simple mekanik bag denne type hybridbiler. Man trykker speederen i bund og bilen accelererer mens motoren kører med det mest effektive antal omdrejninger. Man kan derfor forveksle det med en traditionel bælte-drevet CVT-gearkasse hvor der rent faktisk kan opstå en “elastik-effekt” mens bæltet flyttes på nogle kegler. Denne negative beskrivelse har fulgt anmeldelser af hybridbiler i mange år, selvom det beviseligt er usandt. Det er også derfor jeg er lidt hård i min besked når vi stadig ser sådan noget sjusk i 2015.

    • Hej Lasse. Tak for din ligefremme kommentar – du har ret, vi kunne godt være mere præcis i formuleringen, for Prius kører nok med et trinløst automatgear, men ikke af CVT-typen med rem. Selve oplevelsen minder dog om den, du kan have i en bil med CVT-gear – deraf udtrykket ‘elastik-effekt’. At Toyota arbejder på at reducere det, vi kalder ‘elastik-effekten’, har vi fra deres egen pressemeddelelse om Prius – vi citerer: “Accelerationen er samtidig kraftigere, mere glidende og ikke mindst mere støjsvag ved højere hastigheder som følge af en mere lineær acceleration, der er bedre tilpasset motorens omdrejningstal.” For os lyder det præcis som om Toyota vil mindske den tendens til ‘høje, vedvarende omdrejninger’ der ofte karakteriserer biler med CVT-gear og iøvrigt også hybridbiler. Bortset fra det, glæder vi os til at prøve fjerde generation af Prius – den ser ud til at adressere de få svagheder, som modellen har i dag. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

      • Hej Jens. Mange tak for dit svar. Hvis det er, hvad der nu menes med “elastik-effekt”, så er jeg bange for, at I vil blive skuffede, hvis I håber på en anden type speederrespons med den 4. generation af bilen. Bilmærket kom med samme påstand da Lexus CT200h fik et facelift sidste år. Ændringen bestod dengang i en lidt anderledes afbildning af speederresponsen i normal mode. Motoren spinner op til det høje antal omdrejninger fordi den arbejder mest effektivt på den måde. Med mindre Toyota har opfundet en måde at bryde de fysiske love, så bliver det altså ikke ændret.

        Når det er sagt, så er jeg meget oppe på stikkerne med anmeldelser af hybridbiler. Engang anmeldte et dansk bilmagasin en Lexus CT200h og påstod den kun kørte 15 km/l. Man viste så et billede af snittælleren frem for forbruget af den seneste tank. Snittælleren kan nulstilles nårsomhelst og man kan derfor få den til at vise hvad man har lyst til. Det var specielt hyklerisk da bladet senere begræd mærkets exit fra det danske marked. Tilsvarende, hvis man søger on-line efter anmeldelser af det facelift jeg hentyder til i denne besked, så kan man støde på sætningen “The CVT gearbox is still ever-present, but while it gives a more linear throttle response and doesn’t whine quite as much as it did”. Med den hvinen der hentydes til har man forvekslet motoren med gearkassen. Gearkassen er lydløs.

        • Uanset hvad, så virker det grotesk at den skal tage så mange omdrejninger, elastik effekt eller ej, og kan da umuligt være fremmende for økonomien. Kunne aldrig finde på at købe den selv og så er den iøvrigt mega grim. 🙂

          • Jeg tror du misforstår mit brug af effektivitet her. Det er rigtigt at økonomien ikke er god under fuld acceleration. Effektiviteten er til gengæld i top når det drejer sig om acceleration.

            Designet har jeg ingen kommentar på… jeg venter til der kommer en anden model med lignende motor.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here