Opel Karl får klø i crashtest

Manglende nødbremse koster stjerner for tre bilnyher i Euro NCAPs crashtest. Værst ser det ud for den populære mikrobil Opel Karl, der har flere svagheder

I sidste måned var Opels nye mikrobil den sjette mest solgte bil i Danmark. Blandt salgsargumenterne er nydeligt design, god plads, en velopdragen motor og ikke mindst en stærk pris. Sikkerhed er dog ikke blandt den lille Opels dyder – det afslører den nyeste crashtest udført af Euro NCAP.

Karl får populært sagt klø i NCAPs testlaboratorium, der afslører flere svagheder: I frontaltesten trykkes airbaggen flad, beskyttelsen af den mindre kvindedukke er dårlig, og det samme gælder beskyttelsen af nakken ved påkørsel bagfra. Helt skidt står det til i den såkaldte pæletest, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t. Her er belastningen af førerens brystkasse så høj, at Euro NCAP vurderer, at der er ‘høj risiko for alvorlig skade’.

Opel har efterfølgende lovet, at man vil forbedre Karls evne til modstå sidekollisioner. Her og nu må bilen nøjes med enten fire eller tre stjerner ud af fem mulige. Antallet af stjerner afhænger af, om Karl er udstyret med vognbaneassistent og fartbegrænser. Automatisk nødbremse fås slet ikke, og dermed ser det ud til, at kun topudgaven Cosmo kan kalde sig firestjernet – de øvrige Karl-modeller må nøjes med vurderingen tre NCAP-stjerner.

Det er sørgeligt at se en ny, koreansk baseret Opel med en skandaløst dårlig pæletest,” konkluderer sikkerhedsekspert Leif Nielsen fra forbrugersitet sikkerbil.dk.

Han noterer også, at Opel tilsyneladende har en udfordring med at håndtere påkørsler fra siden.

”Pæletesten er en Opel-svaghed. 2014-udgaven af Opel Astra, Adam i 2013 og Meriva i 2011 udviste også alvorlige svagheder omkring brystbeskyttelsen,” påpeger Leif Nielsen.

Den danske bilistklub FDM er heller ikke imponeret over sikkerheden i Opel Karl.

”Sikkerhedsmæssigt har den nogle mangler. Mest graverende er fraværet af en automatisk nødbremse, som slet ikke fås. Det er ikke godt nok i 2015. Lægger man dertil et alt andet end prangende resultat i både frontal- og sidekollisionerne, må man sige, at Opel Karl samlet set skuffer på sikkerheden,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, til fdm.dk.

Blød hat og lav vægt er ingen hindring for at være sikker - det beviser den åbne sportsvogn Mazda MX-5.
Blød hat og lav vægt er ingen hindring for at være sikker – det beviser den åbne sportsvogn Mazda MX-5.

Ros til populær roadster
Anderledes sikre er de to andre biler i Euro NCAP-testen.

Roadsteren Mazda MX-5 beviser, at man sagtens kan være sikker og solid, selv om man vejer mindre end et ton og har et tag af stof. Det bliver ganske vist kun til fire ud af fem stjerner, men det skyldes at MX-5 ikke fås med automatisk nødbremse, mens vognbaneassistent og fartbegrænser muligvis vil være ekstraudstyr.

Grundlæggende tackler den lille MX-5 alle kollisioner ude problemer, mens en aktiv motorhjelm sørger for at tage blidt imod fodgængere. Faktisk scorer Mazda MX-5 hele 93 procent i fodgængertesten, hvilket gør den lille sportsvogn til en af de mest ‘hensynsfulde’ biler på vejen.

Tredje og sidste bil i denne crashtest-runde, er den mellemstore crossover Hyundai Tucson. Trods topkarakter følger der faktisk et par torne med i den femstjernede buket: Tucson har nemlig hverken automatisk nødbremse eller vognbaneassistent som standard. Derfor vil den endelige stjernekarakter i Danmark afhænge af, hvilket sikkerhedsudstyr bilerne har. I princippet kan Tucson ende helt nede på tre stjerner – selv om den faktisk klarer sig godt, hvis man ser bort fra et gennemsnitligt resultat i pæletesten.

Hyundai Tucson er stor og solid. Med det rette sikkerhedudstyr får den topkarakter i NCAP-testen.
Hyundai Tucson er stor og solid. Med det rette sikkerhedudstyr får den topkarakter i NCAP-testen.

Læs om testen i detaljer på sikkerbil.dk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here