Porsche har rekord-profit

Der er penge i luksusbiler: Den tyske sportsvognspecialist Porsche øger ikke blot salget, men også fortjenesten, der nu er oppe på knapt 120.000 kr. for hver solgt bil.

Der er en grund til, at mange bilmærker drømmer om at rykke op i luksusklassen, hvor man måske ikke sælger så mange biler, men til gengæld tjener en fed profit.

Mens en gigant som Volkswagen typisk har en beskeden fortjeneste på 3-4 procent på hver solgt bilmodel, kommer der langt flere penge i kassen, når prestigemærker som BMW og Mercedes langer en ny bilnøgle over disken: Godt 30.000 kroner i snit lyder fortjenesten på for de bayerske bilmærker.

Udmærket, men det ligner nærmest parkometermønter sammenlignet med den nærliggende konkurrent i Zuffenhausen blot få kilometer fra Mercedes’ hovedkvarter i Stuttgart.

Her hører Porsche hjemme, og de kan kunsten at tjene penge. I 2016 solgte Porsche 238.000 biler og annoncerede en stigning i indtjeningen på 16 procent til særdeles respektable 28 milliarder kroner, skriver nyhedstjenesten Bloomberg. Det svarer til, at Porsche i gennemsnit tjener 120.000 kroner, hver gang der triller en ny bil af samlebåndet i Zuffenhausen. Porsche kan med andre ord købe en veludstyret VW Up, hver gang de har solgt en 718 Boxster, 911, Macan, Cayenne eller Panamera.

Salget øget næsten 50 procent
En del af forklaringen på den fede fortjeneste er naturligvis, at Porsche kun sælger mere eller mindre kostbare biler. Så meget desto mere imponerende er det, at mærket over de seneste tre år har øget salget med næsten 50 procent.

Her ligger dog også en potentiel udfordring for Porsches profit: Skal fortjenesten være høj, skal produktet også være eksklusivt. Jo flere biler Porsche sælger, desto større er risikoen for, at fortjenesten på den enkelte bil bliver mindre.

Her kan Porsche passende lade sig inspirere af en konkurrent, der er endnu bedre til at tjene penge: Ferrari fremstiller kun 8.000 biler om året. Til gengæld er de meget dyrere end Porsches modeller, og Ferrari ved, hvad de vil have for dem. Derfor har mærket med den stejlende hingst en rekordhøj profit i bilindustrien på mere end 600.000 kroner per solgt bil. Ferrari holder simpelthen indtjeningen oppe ved at holde produktionen nede.

Læs også: Så meget tjener bilmærkerne pr. bil

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here