Redningskrans på vej til dieselmotoren

Den tyske industrigigant Bosch vil redde dieselmotoren med ny teknologi. Ifølge de første forsøg kan udledningen af sundhedsskadelige partikler reduceres til en tiendedel.

Hvis du hører til en af de mange, som er glad for din dieselbil, og kunne tænke dig en ny, når den nuværende er udtjent, så er der måske håb forude. Selv i en tid, hvor diesel er blevet politisk ukorrekt og lande og byer og politiske partier står i kø for at forbyde dieselbiler.

For nylig foreslog vores hjemlige Socialdemokratiet at forbyde salg af nye dieselbiler fra 2030, og i Tyskland har fx Hamborg allerede indført miljøzoner, der forbyder ældre dieselbiler, som ikke lever op til den nyeste Euro 6-norm. Fiat har tidligere i år meldt ud, at man helt stopper for produktionen af dieselmotorer i 2022. Druknedøden truer tydeligvis dieselmotoren.

Men nu smider den gigantiske tyske elektronik-koncern Bosch ifølge en pressemeddelelse angiveligt en redningskrans ud til den hostende dieselteknologi.

“Der er en fremtid for diesel. I dag vil vi, en gang for alle, sætte en stopper for debatten om dieselteknologiens død,” sagde Bosch’ administrerende direktør, Dr. Volkmar Denner, på Bosch’ årmøde sidst i april.

Og han har angiveligt noget at have den udtalelse i.

10 gange så ren
Ved hjælp af ny teknologi er det tilsyneladende lykkedes Bosch at sænke den skadelige NOx-forurening fra en VW Golf med hele 90 procent, så den kun udleder 13 mg/km – vel at mærke under de nye RDE-test, hvor bilen testes på vejen efter en cyklus, der minder om et rigtigt kørselsmønster.

Man har blandt andet formået at optimere turboladerne og ændre den måde, udstødningsgassen sendes rundt i motoren på. Systemet er afhængigt af bestemte dele i nye dieselmotorer og kan derfor ikke ‘eftermonteres’ på gamle motorer. Det kan til gengæld allerede nu implementeres i nye biler, oplyser Bosch.

Selv i bykørsel gennem Stuttgart udleder testbilen ifølge koncernen kun 40 mg/km NOx-partikler, hvilket kun er omkring en tredjedel af det krav, der gælder fra 2020.

“Vi er overbeviste om, at ingen i fremtiden vil kunne gennemføre et forbud på diesel i byerne. Dieselbilen vil bevare sin plads i byens trafik, både for håndværkere og pendlere,” sagde Dr. Volkmar Denner på den baggrund.

Han slog også fast, at den nye teknologi ikke vil fordyre dieselmotorerne væsentligt eller betyder, at de kører kortere på literen/udleder mere CO2.

Det var Bosch, der udviklede den software, som flere bilproducenter tilbage i 2015 blev afsløret i at misbruge til at forbedre dieselbilernes forbrugstal under test, men ifølge mediet ‘The Drive’ var Bosch dog aldrig selv direkte impliceret i dieselskandalen

Systemet var ifølge Bosch kun tiltænkt testforsøg.

Læs også: Bilgigant dropper diesel om fire år

FAKTA: Lav temperatur betyder meget NOx-udledning
For at sikre en optimal NOx-konvertering skal udstødningsgasserne være varmere end 200 grader celsius. I bykørsel når køretøjer oftest ikke denne temperatur. Et nyt sofistikeret termisk styringssystem regulerer aktivt udstødningstemperaturen i dieselmotoren og sikrer dermed, at udstødningssystemet forbliver varmt nok til at holde emissionerne på et lavt niveau.

Kilde: Bosch

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here