Renault blander bilkøb og privatleasing

Ved at tilbyde finansiering, forsikring og serviceaftale i samme pakke vil Renault kombinere det bedste fra bilkøb og privatleasing. Men regnestykket er kompliceret.

Kan man kombinere det bedste fra det almindelige, lånefinansierede bilkøb med privatleasing?

Det mener Renault, der fra 25. april vil tilbyde danske bilkøbere en ny måde at købe bil på. Konceptet, der lanceres under navnet Renault Relax, skal gøre det mere afslappende at købe bil ved at tilbyde finansiering, forsikring og en serviceaftale i samme pakke.

Privatleasing appellerer til mange, fordi man så at sige betaler sig fra uforudsete udgifter. Men på den anden side ejer man jo ikke sin bil. Med Renault Relax kombinerer vi det bedste fra de to verdener. Man får sin egen bil og fjerner samtidig usikkerheden ved uforudsete udgifter”, forklarer Renaults pressechef Søren Hyltoft.

Renault tilbyder det afslappende bilkøb til de tre mindste Renault-modeller Twingo, Clio og Captur.

Hvilkenbil.dk har nærstuderet Relax-prisen for en Renault Clio 1,2 Authentique og kan konstatere, at man både skal kunne tolke det med småt og være skrap til hovedregning for at finde frem til den samlede pris for bilen.

Godt 20.000 kr. dyrere end kontant
Regnestykket ser således ud:

Renault Clio 1,2 Authentique inkl. levering koster 118.680 kr. kontant.

Hvis man benytter sig af Renaults Relax-tilbud, lægger man først 23.765 kr. i udbetaling.

Herefter betaler man en månedlig ydelse i 96 måneder på 1.899 kr.

Det løber op i sammenlagt 206.069 kr. Den månedlige ydelse inkluderer kaskoforsiking i hele perioden samt en serviceaftale, der dog bortfalder efter 36 mdr. eller bilens første 45.000 km.

Umiddelbart lyder det dyrt for en bil til mindre end 120.000 kr., men alene kaskoforsikring vil ofte løbe op i ca. 5.000 kr. om året. Over 96 måneder (otte år), svarer det til 40.000 kr., der rettelig bør trækkes fra. Så er vi nede på godt 166.000 kr. for Clio’en til kontantprisen på 118.680 kr.

Herfra skal yderligere fratrækkes værdien af serviceaftalen. Renaults egen Security+ serviceaftale, der dækker over 60.000 km mod Renaults Relax-tilbuddets 45.000 km koster 2.000 kr. årligt, så vi er large, og trækker i alt 6.000 kr. fra.

På bundlinjen står der nu, at den samlede omkostning for at købe en Clio 1,2 Authentique efter Relax-konceptet løber op i ca. 160.000 kr. – eller godt 41.000 kr. mere end at købe bilen kontant.

41.000 kr. er også en slags penge, men langt de fleste forbrugere skal have finansieret deres bilkøb – og her kan de gøre det over otte år. Særligt for den yngre bilejer, der endnu ikke er elitebilist, men betaler en høj forsikringspræmie, kan Renaults Relax konceptet derfor være interessant, om end ikke lige frem billigt.

Som altid skal man dog huske at læse det med småt: Her står, at renten er variabel. Stiger renten, følger den månedlige ydelse med op.

Læs også: Hver tredje nye bil i 2014 var leaset

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here