Salg af ‘grønne’ biler boomer

Halvårsstatus: Der sælges langt flere elbiler og plug-in hybrider end sidste år – men det er stadig meget små mængder. Der er stor usikkerhed om det fremtidige salg af elbiler – et tilskud være på vej.

Der er igen sat strøm til salget af elbiler og plugin hybridbiler, som har både en brændstof- og en elmotor samt et batteri, der kan lades op i en stikkontakt.

I juni måned fik 121 nye elbiler nummerplader på, og salget er nu oppe på 524 elbiler for årets første halve år – tæt på en firedobling i forhold til sidste års salg på sølle 137 styk.

For plug-in hybridbiler – eller opladningshybrider, som de også kaldes – kom vi op på 246 i juni og samlet for årets seks måneder kom der 1.595 ud på vejene. En markant stigning idet der til sammenligning kun kørte 109 plug-in hybrider ud på vejene i de tilsvarende måneder sidste år.

Det er der flere årsager til det øgede salg af el- og plugin hybridbiler, forklarer redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling.

“For det første er udvalget øget, og der kommer løbende nye, spændende modeller på markedet med kraftigere batterier, der øger rækkevidden for kørsel på el, hvilket har stor betydning for forbrugerne,” siger Jens Velling.

En anden grund til det øgede salg af særligt elbiler er, at politikerne har sat en midlertidig pind i hjulet på indfasningen af registreringsafgiften.

I april 2017 blev det besluttet, at indfasningen af registreringsafgiften for elbiler udskydes indtil der er solgt 5.000 nyregistrerede elbiler opgjort fra 1. januar 2016, dog senest 1. januar 2019. Herefter er det planen at genoptage indfasningen.

Det kan blive svært at nå.

I perioden 1. januar 2016 til 31. december 2017 blev der nemlig i alt kun nyindregistreret 2.010 elbiler, så trods yderligere 524 i første seks måneder i år virker det urealistisk at nå de 5.000.

Klimaplan kan indeholde tilskud til elbiler
Og så alligevel: Ifølge et fortroligt notat, som dagbladet Politiken er kommet i besiddelse af, overvejer regeringen at komme det træge salg af elbiler til undsætning. Det kan for eksempel ske ved at yde et tilskud på op til 50.000 kroner per elbil. Ifølge notatet overvejer regeringen at støtte salget af elbiler, indtil der er kommet 10.000 nye elbiler ud at køre på de danske veje. Tilskuddet indgår i en samlet klimaplan, som regeringen er på vej med. Ifølge flere medier kan tilskud eller lignende initiativer allerede komme på tale til efteråret.

Også for hybriderne spiller registreringsafgifterne ind på det øgede salg: De nye bilafgifter, der blev vedtaget sidste efterår, betyder at både hybridbiler og plug-in hybrider er faldet markant i pris, og det har gavnet salget.

Eksempelvis faldt en Volkswagen Golf GTE med over 50.000 kr. til lige over 300.000 kr. som følge af afgiftsomlægningen.

Hos De Danske Bilimportører glæder man sig over fremgangen i salget af ‘grønne’ biler men sætter dog samtidig salgstallene i perspektiv.

“Vi hører fra importørerne og deres forhandlere, at der er stor efterspørgsel og nysgerrighed fra kunderne. Faktisk kan flere importører ikke levere bilerne før om et halvt år, fordi efterspørgslen er så stor, og fabrikkerne ganske enkelt ikke kan følge med. Men vi er nødt til fortsat at spise brød til, for uagtet den positive udvikling, er det stadig meget små mængder i forhold til de konventionelle biler,” siger Gunni Mikkelsen, der er direktør i bilimportørernes sammenslutning.

Læs også: Så meget bliver elbiler billigere

FAKTA: Afgifter på elbiler

Foreløbig er vi kun halvvejs, og hvis der ikke sælges mindst 5.000 nye elbiler inden 1. januar 2019, indfases registreringsafgiften på elbiler således:

20 % af satsen til og med 2018
40 % af satsen i 2019
65 % af satsen i 2020
90 % af satsen i 2021
100 % af satsen i 2022 og frem

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here