Scirocco blæser ud af VW-familien

Slut med Scirocco: VW dropper mærkets eneste sportsvogn, der ellers har været en del af VW-familien siden 1974. VW har brug for kapaciteten til at producere den kompakte crossover, T-Roc.

Bilkøbere verden over har valgt side: Engang var heftige sportsvogne og elegante to-dørs coupéer enhver rask ungersvends drømmebil. Sådan er det ikke længere. Nu banker hjertet for høje crossovers og SUV-typer, der ligner noget fra en Indiana Jones-film og bogstaveligt talt er lige til at stige ind og ud af uden at det gør ondt i ryggen.

Derfor er det nu auf wiedersehen til en gammel kending i VW-programmet, sportsvognen Scirocco.

For bilentusiaster er det altid en smertelig affære at tage afsked med en hæderkronet bilmodel. Og respekteret og begæret, det blev Scirocco lige fra lanceringen i 1974. Tyskerne havde nemlig bedt den italienske mesterdesigner Giorgetto Giugiaro om at tegne stregerne på basis af teknikken fra den populære og betalbare Golf.

En folkelig sportsvogn baseret på tysk teknik og italiensk design: VW Scirocco blev hurtigt en succes i halvfjerdserne - nu dropper VW modellen.
En folkelig sportsvogn baseret på tysk teknik og italiensk design: VW Scirocco blev hurtigt en succes i halvfjerdserne – nu dropper VW modellen.

Resultatet blev en velskabt ’folkesportsvogn’ i ordets mest positive betydning. At Scirocco var opkaldt efter den varme og sandfyldte vind, der fejer ind over Sahara-ørkenen, gjorde heller ikke noget: Scirocco var et flot navn til en flot bil, der straks tog kampen op mod andre halvfjerdser-helte som Opel Manta og Ford Capri. Med stor succes: Da produktionen af den første generation stoppede i 1981, havde VW solgt mere end en halv million eksemplarer.

Den nuværende Scirocco blev lanceret i 2008 og var også bygget på Golf-teknik. Som sportsvogn betragtet var den nærmest praktisk anlagt med sin ’shooting brake’ form med stor bagklap, og køreegenskaberne kunne bedst sammenlignes med Golf GTI.

Fra Scirocco til T-Roc
Når den seneste Scirocco ikke nåede lige så højt på salgslisterne handlede det ikke om, at den skuffede som sportsvogn, snarere at bilkøberne ikke længere var så interesserede i biltypen. Crossovers som Nissan Qashqai, Honda CR-V og VW’s egen Tiguan var allerede på fremmarch, og den forbrugertrend er kun blevet stærkere siden da. Meget betegnende dropper VW da også Scirocco for at skabe plads til dens moderigtige afløser, den sportslige crossover T-Roc, der lige som Scirocco er baseret på samme teknik som Golf. Forskellen består groft sagt i højden: mens Scirocco var en lav Golf, er T-Roc en høj Golf – sådan som bilkøberne vil have det anno 2017.

En anden grund til, at Scirocco nu er borte med blæsten er VW’s akutte behov for besparelser. Koncernen har dels brug for at betale kæmpebøderne efter dieselskandalen, dels til enorme udviklingsomkostninger til det teknologiske tigerspring fra biler med forbrændingsmotorer til næste generation af hybrid- og elbiler. Nichebiler som Scirocco tjener simpelthen for lidt hjem i forhold til investeringen.

Læs også: Audi Q2 bliver til T-Roc

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here