Smæk til Fiats familieflytter i crashtest

Ingen automatisk nødbremse og mangelfuld kollisionssikkerhed koster flere stjerner for Fiat Doblo i ny Euro NCAP crashtest. BMWs nye 5-serie scorer derimod topkarakter.

Stor, rummelig og familievenlig – men desværre ikke specielt sikker. Det er dommen over Fiat Doblo, det italienske svar på ‘Postmand Per’ biler som Citroën Berlingo og Peugeot Partner efter den seneste crashtest udført af Euro NCAP.

Doblo stammer egentlig fra 2010 og fik et facelift i 2015, men er først nu blevet crashtestet efter de nyeste og skrappeste 2017-normer hos testorganisationen Euro NCAP.

Det slipper Doblo ikke specielt godt fra. Den helt store udfordring er, at Doblo slet ikke fås med moderne sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse og vognbaneassistent, og det koster point anno 2017.

Derudover er den basale kollisionssikkerhed heller ikke noget at prale af: I førersiden slår testdukken hovedet mod rattet, fordi der mangler tiltrækkeligt tryk i airbaggen, mens sikkerhedsselerne lægger et hårdt tryk på både for- og bagsædepassagerer. Beskyttelsen mod piskesmældsskader ved påkørsel bagfra er også mangelfuld, og så må den italienske familiecontainer nøjes med tre ud af fem stjerner i den samlede bedømmelse.

I Danmark betyder det dog ikke så meget: Doblo, der oprindeligt er udviklet som varebil, sælges ikke længere som familiebil på hvide plader, men findes i dag kun på brugtmarkedet i relativt få eksemplarer.

Topkarakter til topmodel: Den nye BMW 5-serie får samtlige fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.
Topkarakter til topmodel: Den nye BMW 5-serie får samtlige fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.

Topkarakter til topmodel
Så er der flere roser og alle fem stjerner til den anden bil i denne ombæring af Euro NCAPs crashtest, BMWs nye 5-serie. Alt andet ville også have været en mindre skandale for den tyske direktørbil.

Helt efter planen klarer 5-serien sig overvejende godt i alle test-discipliner. Dog slipper den tyske luksusbil ikke for et par små anmærkninger: Knæ-airbaggen i førersiden aktiveres for langsomt, der er let forhøjet belastning af brystkassen i pæletesten og endelig skal man betale ekstra for vognbaneassistent og en automatisk nødbremse, der også virker ved højere hastigheder.

Læs mere hos euroncap.com

Læs også: Små biler i store problemer

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here